Halvparten betaler reisen med sparepenger

53 prosent av oss bruker sparepengene sine på utenlandsreisen. Det viste en undersøkelse Respons Analyse gjorde på vegne av reisebyrået Ticket tidligere i år.

En tredjedel svarer at vi reiser mye mer nå sammenlignet med for fem år siden. Uansett inntekt er sparepenger den vanligste måten som vi finansierer våre utenlandsreiser med. Ingen oppga at de tar opp SMS-lån eller låner penger av familie og venner for å betale reisen.

- Vi opplever akkurat det samme med våre kunder, sier Ellen Wolff Andresen, markedssjef i Ticket. – De aller fleste legger til side penger regelmessig for å betale med egne midler når de skal bestille utenlandsreisen. Hvis det er en dyrere reise de skal på er det mange som velger og delbetale reisen, som man enkelt kan gjøre hos oss.

Kvinner sparer mest til reisen

Mer enn hver tredje nordmann svarer at de har en lønn som kan dekke reisekostnadene. Ikke uventet er det de med høyest inntekt som drar opp gjennomsnittstallet. Blant dem svarer 52 prosent at det er lønnen deres som dekker kostnaden. På den andre siden svarte 30 prosent blant de med lav inntekt at de bruker lønnen som betaling.

Blant de som tjener mer enn 800 000 kroner i året svarer 39 prosent at de betaler reisen med lønnen sin. Blant de som tjener mellom 200 000 – 399 999 kroner i året ligger tallet på 16 prosent.

21 prosent av kvinnene oppgir at de legger til side et gitt beløp hver måned som de bruker på reiser. Motsvarende tall for mennene ligger på 15 prosent. En forklaring for at kvinner er bedre enn menn til å spare kan være fordi flere menn enn kvinner kan finansiere utenlandsreisen med lønnen sin.

- Reiser er en luksusvare vi gledelig bruker pengene våre på. Nå er det flere som har muligheten til å unne seg en reise hvis vi sammenligner med ti og femten år tilbake. Den tøffe konkurransen mellom flyselskapene nå har presset prisene på flybillettene ned, sier Wolff Andresen.

Hvordan finansierer du din utenlandsreise?
1. Jeg bruker eksisterende sparepenger, 53 %
2. Lønnen min dekker kostnaden, 37 %
3. Jeg legger til side et gitt beløp hver måned som jeg bruker på reiser, 18 %
4. Jeg begynner å spare noen måneder før jeg bestiller, 17 %
5. Jeg bruker penger som jeg fikk tilbake på skatten, 11 %
6. Jeg kjøper reisen på kredittkort, 11 %

Om undersøkelsen
Undersøkelsen har et riksrepresentativt utvalg av den norske befolkningen med 1088 respondenter i alderen 18-79 år. Undersøkelsen foregikk i perioden 27/8 og 4/9 2013.

Kilde: Ticket Feriereiser/Blogg

Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser
E-post: ellen.wolff.andresen@ticket.no  Telefon: +47 22 05 15 10

• respons analyse
  • flybilletter
  • reisevaner
  • sparepenger
  • reisebyrå
  • reiser

Ticket Feriereiser er Nordens største reisebyråkjede som tilbyr privatreiser fra samtlige ledende charter- og reisearrangører, cruise og flyselskaper og hotell. Ticket har en andel på det svenske markedet på omtrent 40 prosent av markedets solgte charter- og ruteflypakker i reisebyrå. Salget i Norge og Sverige skjer fra 73 butikker, telefon og på nett via ticket.no og ticket.se. I Danmark skjer salget via ticket.dk, i Finland via ticket.fi. Salgets inntekter er på ca 4 milliarder kroner og selskapet har rundt 320 årsansatte. Ticket Feriereiser eies av Braganza AS.