Hit reiser vi vinteren 2013/2014

Vinterens mest populære reisemål er uten tvil Gran Canaria. Foran vinteren har Spania tre ganger flere bookinger enn Thailand som ligger på andreplass på topplisten på landsnivå. Det viser reisebyrået Tickets bookingsstatistikk for vinteren 2013/2014. Ticket merker også at det har skjedd en viss forflytning av antall reisende fra USA i vest til Japan og Thailand i øst. Japan øker med 39 prosent og Thailand øker med 14 prosent med Bangkok i spissen.

Ticket bookingstatistikk viser at vinterreisene har økt med seks prosent sammenlignet med samme periode i fjor. De mest populære vinterreisemålene er først og fremst sol- og baddestinasjonene. Men de reisemålene som står for de største økningene er storbyene. London har økt med hele 38 prosent. Dermed har storbyen flere bookinger enn Phuket, som er sensasjonelt for å være i vintersesongen. Andre storbyer som øker kraftig i vinter er København (56 %) samt Berlin og Wien, der reisene har fordoblet seg.

– Storbyreisene er et hett alternativ for de som ikke kan være borte så lenge. Det både fleksibelt og til en grei pris, ettersom mange flyselskaper konkurrerer på disse rutene. I vinter ser vi at flere nordmenn ønsker å tilbringe vinterreisen i en storby med restaurantbesøk, shopping og arrangementer som for eksempel konserter og fotballkamper, forteller Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Fra vest til øst

Flere år på rad har Ticket merket store økninger på reiser til USA. Men foran vinteren 2013/2014 ser det ut som at nordmenns interesse for USA har minsket litt. Både New York og Miami minsker, mens Bangkok og Tokyo øker kraftig.

– Anledningen for at akkurat Bangkok øker med 26 prosent kan være fordi det finnes mange rimelige billetter dit, i hvert fall etter at Norwegian åpnet din direkteflyvning. De aller fleste som reiser til Bangkok reiser videre til sol- og baddestinasjoner i Thailand, sier Wolff Andresen.

Derfor elsker nordmenn charterreiser

For å finne ut om nordmenns prioriteringer og reiseatferd har Ticket gjennomført en undersøkelse via Respons Analyse om nordmenns reisevaner. Undersøkelsen viser at fire av ti nordmenn pleier å reise på charterreiser. Den største årsaken for at vi gjør det er fordi det er enkelt og bekvemt, etterfulgt av at tilbudet er bra og at det kjennes trygt.

– Selv om det har blitt vanligere å reise med rutefly kan man ikke stikke under en stein at charterreiser er svært populært for oss nordmenn. Interessen for charter henger ofte sammen med i hvilken fase i livet man er i. Det er nok ikke like interessant for en 19-åring å oppdage verden i dag, men kommer kanskje til å elske det den dagen hun skal reise med barn eller vil reise på en ukes solferie med sin partner, sier Wolff Andresen.

Tickets undersøkelse fra Respons Analyse viser også at halvparten av nordmennene planlegger å reise utenlands i vinter. 56 prosent reiser bort i vinter for å få sol og varme, 48 prosent for å få kvalitetstid med familien eller partner og 18 prosent reiser utenlands for å koble av etter en intensiv jobbperiode.

Ti på topp, reisemål*

8. Japan (ny)
9. Sverige (ny)
10. Brasil (ny)

*Bestillinger gjort frem til og med 7.10.13, med avreise i perioden 1. november 2013 til 30. april 2014. Fjorårets plassering står i parentes.

Kilde: Ticket Feriereiser/Blogg

Ellen Wolff Andresen, Marked- og Administrasjonssjef, Ticket Feriereiser