Petter Solberg henter sjefsingeniør fra Formel 1

Petter Solberg henter sjefsingeniør fra Formel 1

-Når jeg satser på noe så skal det være det beste, sier Petter Solberg. -Derfor har jeg engasjert den rutinerte Formel 1-ingeniøren Simon Levett til å lede prosjektet med å bygge den nye rallycrossbilen. -Simon kommer fra Formel 1-verdenen nå, sier Petter, men han har også lang erfaring fra Rallycross. En gang i tiden jobbet han faktisk sammen med Martin Schanke.

-Bilen er opprinnelig en Citroen DS3 som vi bygger opp helt fra bunnen. Vi lager en rekke av komponentene og løsningene selv, og det er her Simon har en enestående erfaring og kompetanse. Han kan designe og komme med idéene, vi andre produserer og setter sammen. Vi produserer de fleste delene selv, her er det ikke mye hyllevarer! Simon er dessuten en utrolig dyktig prosjektleder og pådriver som holder orden på mekanikerne våre. Nå bygger vi en bil helt etter mine ønsker og planer og vi får løsninger som ingen andre har.

-For å gjøre denne jobben har vi selvfølgelig et svært komplett og velutstyrt verksted, sier Petter. -Jeg er spesielt glad for å samarbeide tett med Teng Tools igjen. De har et verktøyutvalg og en kvalitet som jeg har blitt veldig glad i. Og da skal vi huske på at både jeg og de andre på verkstedet er krevende verktøybrukere. Men Teng Tools holder mål for oss. Bredden i sortimentet gjør at vi finner alt vi trenger hos dem. Dessuten har de flotte løsninger med verktøyvogner og kasser hvor alle ting har sin faste plass. Du slipper å lete og du ser med en gang om et verktøy manger = ligger igjen et sted det absolutt ikke bør ligge. Typisk Teng.

-Jeg gleder meg veldig til å kjøre rallycross igjen. Det er en publikumssport , en actionsport som kjøres på bane med tøffe figheter og stor fart, sier Petter. -Hvor ellers kan jeg få kjøre en kraftig AWD turbo som mer eller mindre er en WRC bil, bortsett fra ca. 300 ekstra hestekrefter? Samtidig får jeg 5-6 andre biler rundt meg som også spruter ild og kjører som villmenn! Dette blir topp, jeg er en showmann som liker denne typen arrangementer som gjør at jeg kommer nærmere fansen.

Dessuten gleder jeg meg til å være min egen sjef med eget team. Nå kan jeg engasjere meg mer i bilen og jeg får mer tid til å jobbe sammen med sponsorene.