NYE COROLLA TOURING SPORTS

Den nye Toyota Corolla Touring Sports vises for første gang på Paris motor show 2018, og slutter seg til 5-dørs utgaven som ble avslørt i Genève tidligere i år. Den helt nye Corolla har en dynamisk design som skiller mellom den sportslige, kompakte og dynamiske 5-dørs og den elegante, raffinerte og allsidige Touring Sports.

Corolla Touring Sports er laget og utviklet i Europa og er en nøkkelmodell for folk som leter etter praktiske løsninger og stil uten kompromisser.

Med en helt ny 2.0 liters fullhybrid drivlinje som går inn i motorutvalget, markerer den nye Corolla også starten på en ny valgfrihet innen hybrid.

Corolla Touring Sports reflekterer merkets fortsatte fokus på hybridteknologi, og vil tilby kundene kun én konvensjonell motor - en 116 hk 1,2 liter bensinturbo - og et valg mellom 122 hk, 1.8 liters hybrid eller 180 hk, 2.0 liters hybrid. Sistnevnte er unikt i dette segmentet, ettersom ingen andre konvensjonelle drivlinjer kan tilby samme kombinasjon av ytelse og lave utslipp.

Den forbedrede 1.8 liters hybriddrivlinjen står for stille, intuitiv, responsiv og selvladende hybrid-teknologi med lave eierkostnader. Mens 2.0 liters utgaven fortsetter å gi kundene alle de ovennevnte fordelene, kan man i enda større grad sette pris på den økte komforten, stabiliteten og kjøregleden som ligger i den nyutviklede Toyota New Global Architecture (TNGA) GA-C-plattformen.

Den nye Corolla har en anerkjent MacPherson fjæring foran og en helt ny multilink bakfjæring, ny støtdemperventil teknologi og for første gang tilgjengeligheten av Adaptive Variable Suspension (AVS).

De gode kjøreegenskapene kan også tilskrives den lave monteringshøyden til motoren, det lave hoftepunktet på setene og plasseringen av hybridbatteriet under baksetene. I kombinasjon gir disse tiltakene Corolla Touring Sports et lavt tyngdepunkt.

Et omfattende utvalg av førsteklasses komfort og bekvemmelighetsteknologi er standard på høyeste utstyrsgrad, slik som verdens første 3-D-instrument, premium Head-Up Display, JBL GreenEdge Premium lydanlegg, trådløs lading av mobiltelefon og Toyota Touch multimediasystem.

DESIGN

Utvendig

Den nye Touring Sports ble utformet i Europa på det nylig åpnede designsenteret i Zaventem. Takket være benyttelsen av TNGA er den nye stasjonsvognen ikke lenger bare en variant av 5-dørs, men har blitt en modell med en helt egen identitet.

Den nye Corolla Touring Sports har en akselavstand på 2700 mm og en klasseledende bakseteplass.

Stasjonsvognen har et raffinert, sensuelt utseende og taklinje som en elegant, men robust «shooting brake». Denne sportslige profilen forsterkes av de brede, fremtredende hjulbuene, hvor hjulene er kantet utover for å understreke den bredere posisjonen og det lave tyngdepunktet.

Som den eneste i klassen blir Corolla Touring Sports dynamiske design ytterligere forsterket gjennom fire valgfrie to-tone farger som er tilgjengelig fra lanseringen. Her kombineres karosserifargen med en svart finish på tak- og dørstolpene og omrammingen av den nedre grillen.

Interiør

Den nye Corolla Touring Sports har et helt nytt interiør designet for å skape en rommelig, moderne og sammenhengende kupé der nye teksturer, farger og stoffer kombinerer det høyeste nivået av visuell og taktil kvalitet.

Spesiell oppmerksomhet har blitt gitt til denne versjonen, som er spesielt skreddersydd for det europeiske markedet, og tilbyr kunder det høyeste nivået av sensorisk kvalitet.

En viktig fordel ved den nye GA-C-plattformen er muligheten for å ha en lavere setehøyde for å senke bilens tyngdepunkt og gi en mer engasjerende kjøreposisjon.

Den nye Corolla Touring Sports har også de ekstra fordelene med en avstand mellom forseter og bakseter på 928 mm, noe som gir god plass i baksetet og en generøs 598 liters (VDA) bagasjeplass som inneholder mange hjelpemidler for praktisk og nyttig bagasjehåndtering.