Nye RAV4 klar for bestilling

Nye RAV4 lanseres i Norge i februar 2019, med betydelig forbedringer av design, kjøreegenskaper, fremkommelighet, motorer og sikkerhet. Prisene er konkurransedyktige og forhåndssalget er startet.

I 1994 brakte lanseringen av den opprinnelige Toyota RAV4 en ny type bil til verden, en som kombinerte kjør-hvor-som-helst ytelser med et robust utseende, i en SUV med kompakte dimensjoner og kjøreegenskaper som minnet mer om de man forventer av en kompaktbil.

Den samme banebrytende holdningen ser man i femte generasjon RAV4, som om kort tid lanseres i Norge. Dette er en modell som tar SUV inn i en ny æra, med nivåer av ytelse, evner og sikkerhet som gjøres mulige av Toyota New Global Architecture (TNGA) plattformen.

Med et lavt tyngdepunkt og signifikant bedret karosseristivhet, er nye RAV4s GA-K-plattform en direkte bidragsyter til bilens kjøreegenskaper, kjørekomfort, et rommelig interiør og klasseledende bagasjeplass.

Det ga dessuten designerne muligheten til å designe en bil som skiller seg ut, med lavere tak- og panserlinjer, men høyere bakkeklaring. I tillegg til at den byr på mer plass og komfort, er også kupeen preget av eksepsjonell kvalitet og utførelse.

Bagasjerommet er gjort større og har et helt flatt gulv. Lengden er økt med 6 centimeter og volumet er økt med 79 liter til 580 liter.

Nye RAV4 tilbyr kunder et selvladende hybriddrivverk. Den nye 2,5 liters Hybrid Dynamic Force motoren på 222 hk vil levere økt kraft, respons og effektivitet, samtidig som utslipp og drivstofforbruk forbedres. For føreren betyr det også en mer lineær akselerasjon fra stillestående.

Samtidig har firehjulstrekk-systemet blitt omfattende forbedret for å oppnå "kjør-hvor-du-vil" egenskaper. Nye RAV4s hybrid-elektriske firehjulstrekk-system har blitt rekonstruert og forbedret for å yte bedre under utfordrende forhold, og for å gi økt trygghet på glatt føre. Momentet til bakhjulene er økt betydelig, og fordelingen mellom for- og bakhjul kan justeres opp til 20:80, avhengig av veiforholdene.

Nye RAV4 er også den første Toyota som drar nytte av flere nye Toyota Safety Sense-funksjoner som baserer seg på avansert teknologi for å forhindre ulykker og for å hjelpe sjåføren.

Nå er prisene for nye RAV4 klare og informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge er trygg på at bilen blir en suksess i Norge: - Med priser som starter på 385.900 kroner (eks. frakt og levering) med 2WD plasserer RAV4 seg midt i kompakt-SUV-segmentet. Med firehjulstrekk som vi kaller AWD-i er startprisen 426.500 kroner, mens volummodellen i Style utstyrsnivå har en pris på 487.500 kroner.

-Det nye hybridsystemet gjør at bilen er sterkere og raskere, samtidig som forbruk og utslipp går ned, noe som igjen sikrer lave avgifter. Når den i tillegg har store forbedringer av AWD-i systemet som gir bedre fremkommelig, ligger alt til rette for at nordmenn nok en gang vil ta godt i mot RAV4 når den lanseres i februar, sier informasjonssjefen.

Nye RAV4 vil komme til Norge i februar, først med 2WD-utgavene. I løpet av april vil AWD-i være leveringsklar. Forhåndssalget hos Toyota-forhandlerne har startet.

Les mer om nye RAV4 her.

Se prisene i vedlegg. Frakt og leveringsomkostninger kommer i tillegg. Alle priser er beregnet med 2018-avgifter. Tillegg for 2019-avgifter forventes å være ca. 2000 kroner. Utslippstall er NEDC 2.0.