Nye Toyota AYGO – nytt ansikt og forsterket kjøreglede

Den nye Toyota AYGO har verdenspremiere på bilutstillingen i Genève. Ved å forsterke modellens unike DNA og posisjon i det tøffe A-segmentet, har Toyotas designere og ingeniører ikke bare forsterket AYGOs ungdommelige og særegne image – de har også forbedret ytelsene og kjøreegenskapene slik at den blir enda morsommere å kjøre.

• Videreutviklet design som er enda mer særegen og dynamisk
  • Muligheter for skreddersøm og personifisering
  • Sprekere motor og mer smidige kjøreegenskaper
  • Enda mer støysvak enn tidligere
  • Nye utstyrsvarianter - mer premiumorientert

Helt siden lanseringen i 2014 har dagens AYGO vært en bemerkelsesverdig suksess for Toyota i det europeiske A-segmentet. Den lett gjenkjennbare X-designen i fronten har, sammen med en rekke tilpasningsalternativer, gjort at AYGO skiller seg ut i mengden.

Dermed har den appellert til et mer stilbevisst publikum enn de som kjøper bil basert på rasjonelle preferanser alene. Det snertne utseendet og de engasjerende kjøreegenskapene har gjort AYGO til en veldig viktig og effektiv modell for Toyota i jakten på nye kunder. I 2017 var AYGO blant de mest solgte bilene i sitt segment med totalt 85.000 enheter og en markedsandel på 6,6 prosent.

Tredimensjonal design

Den nye AYGO beholder den ikoniske X-designen i fronten, men den todimensjonale grafikken har blitt omformet til et tredimensjonalt arkitektonisk element. Et annet viktig element i det særegne frontdesignet er Keen Look-lyktene, som forsterker AYGOs slående utseende ved første blikk.

Dette forsterkes ytterligere når man ser bilen fra siden. Ny design på de ytre linsene i baklyktene kobler bakenden sammen med det visuelle inntrykket fra fronten. Det gir et inntrykk av bevegelse framover og økt dynamikk. Det sofistikerte utseendet har mange nye elementer, men er likevel umiddelbart gjenkjennelig.

Den nye AYGO blir levert med to helt nye eksteriørfarger; magenta og blå, samt 15-tommers felger med eget design for de forskjellige utstyrsversjonene. Dette styrker premiumutseendet som nye AYGO byr på.

Detaljer for enhver smak

Innvendig har AYGO fått et oppgradert instrumentpanel med en tredimensjonal effekt som gjenspeiles av bilens frontparti. I tillegg er en ny belysningsfarge på plass. For å kunne appellere til flere kjøpere i segmentet, ikke minst i det øvre sjiktet, har hver utstyrsgrad fått unike designelementer; visuelle endringer i frontfangeren, dedikerte lettmetallfelger og innvendige detaljer.

Utover det ordinære utvalget vil to spesialmodeller, «x-cite» og «x-me», etter hvert gjøre AYGO-modellserien komplett. «X-cite» vil være den mest karakteristiske av disse, med en to-delt magentafarge utvendig, svarte 15-tommersfelger, «Manhattan»-interiør med magenta-kontrastsøm og fargede interiørdetaljer.

Kunder som ønsker en litt mer dynamisk AYGO vil nok velge «x-me», med svart finish, sportsdekaler, 10-eikers 15-tommers felger og seter i delskinn.

Sprekere og mer sparsom

Under panseret finner vi fortsatt Toyotas prisbelønte, tresylindrede VVT-i-bensinmotor. Den yter nå 71 hestekrefter og 93 Nm, akselererer fra 0-100 km/t på 14,2 sekunder og har en toppfart på 160 km/t. Ikke bare er den sprekere enn forgjengeren, men også mer sparsom på drivstoffet.

Standardversjonen klarer seg nå med 0,39 liter per mil (NEDC) og 5 gram lavere CO2-utslipp på 90 g/km. Eco-utgaven, som har dekk med lavere rullemotstand, start/stopp-system, aerodynamiske forbedringer og høyere utveksling i fjerde- og femtegir, klarer seg med 0,36 liter på mila. Den har et CO2-utslipp på 86 gram CO2 per kilometer, mot standardutgavens 93 gram i den nye WLTP-testsyklusen.

Som et supplement til forbedringene under panseret har nye AYGO også fått nye understellsinnstillinger og oppdatert motorstyring. Det gjør den enda mer presis og smidig i bytrafikk, og morsommere å kjøre. Nye isolasjonsmaterialer har dessuten ført til at støynivået er lavere i kupeen over hele turtallsregisteret.

• aygo