Pressemateriell fra Paris Motor Show: Nye Corolla

Nye corolla

To design med egenart og to hybriddrivlinjer

Sammen med kompaktutgaven som ble vist på Gèneve-messen tidligere i år, gjør den nye generasjonen Toyota Corolla Touring Sports sin entré på årets Paris Motor show.

Nye Corolla – som bygges på Toyotas fabrikk i engelske Burnaston – har en dynamisk design som i større grad enn tidligere markerer skillet mellom den sportslige, kompakte og dynamiske kompaktutgaven, og den allsidige og elegante Touring Sports.

Bygget og utviklet i Europa

Karosseriet til Touring Sports, en stasjonsvogn med imponerende lastekapasitet, gjør modellen høyaktuell for nordmenn.

Et flunkende nytt 2.0-liters selvladende hybriddrivverk legges til motorutvalget. Nye Corolla markerer med det også debuten til Toyotas dual hybrid-strategi.

Toyota har alltid lagt vekt på å lytte til tilbakemeldinger fra kunder, og å respondere på dem. Nå, etter å ha ledet hybridutviklingen i 20 år og med mer enn 12 millioner enheter solgt globalt, inkludert 2 millioner i Europa, har selskapet også lyttet til de potensielle kundene som ønsker å kjøre hybrid, men etterspør mer krefter.

Av den grunn velger nå Toyota å tilby valget mellom to hybride drivlinjer i noen av de viktigste modellene: den første av dem byr på alle de styrkene man finner i fjerde generasjon av hybridteknologien, inkludert bedre respons og linearitet, og velkjente fordeler, som drivstoffeffektivitet og en behagelig kjøreopplevelse. Den andre drivlinjen bygger på de samme styrkene, men byr på mer krefter, akselerasjon og kjøreglede.

Mer enn 90% av Toyotas salg i Norge er hybrider, derfor er det spesielt gledelig å kunne by på valget mellom et 1.8-liters drivverk med 122 hestekrefter og et 2.0-liters som yter 180.

1.8-liters varianten oppfyller forventningene kundene har til et selvladende hybriddrivverk fra Toyota – stillegående, intuitiv, med god respons og selvladende teknologi med lave eierskapskostnader, uten behov for ekstern ladning og med bedre driftssikkerhet enn noe konvensjonelt drivverk. Systemet byr på enestående drivstofføkonomi med tilhørende lavt CO2 – utslipp, og inntil 50% elektrisk kjøretid.

2.0-liters varianten byr på alt det ovenstående, samtidig som den utnytter den bedrede komforten, stabiliteten, kjøreegenskapene og kjøregleden man får med den nye Toyota New Global Architecture (TNGA) GA-C-plattformen, til det fulle. Mer krefter og girhendler bak rattet sørger for en mer dynamisk og engasjerende kjøreopplevelse.

Med Corolla, sikter Toyota seg inn mot det europeiske C-segmentet med to modeller som er dynamiske og stilige, og som fyller både hverdags- og helgebehovene – det hele kombinert med kjøregleden, sinnsroen og de lave driftskostnadene som er unike for Toyotas selvladende hybridteknologi.

TOYOTA NEW GLOBAL ARCHITECTURE (TNGA)

Toyota New Global Architecture (TNGA) danner grunnlaget for alle Toyotas nye produkt- og drivlinjer, og byr på kjøreegenskaper på et nytt nivå, på tvers av hele Toyotas modellfamilie. TNGA er mer enn en plattform, det er en ingeniør- og designfilosofi. TNGA er for en revolusjon å regne når det kommer til hvordan selskapet designer, utvikler og produserer kjøretøy. Den er avgjørende for selskapets målsetning om å bygge stadig bedre biler, som er stiligere, bedre å kjøre og enda tryggere.

TNGA er avgjørende for hvordan ulike komponenter plasseres, og forenkler bildesign på en del nøkkelområder. Den største innvirkningen har det på plasseringen av en del komponenter som man normalt ikke ser. Designerne har dermed hatt friheten til å gi begge de nye Corolla-modellene et utseende som både er egenartet og tiltalende, med harmoniske proporsjoner.

Corollas TNGA GA-C-plattform sørger for en mer givende kjøreopplevelse, takket være et tyngdepunkt som er 10 mm lavere (panserhøyde – 47 mm og fremre og bakre hoftehøyder henholdsvis -24 og -26 mm), multilink bakaksel som er standard på tvers av modellutvalget og et karosseri som 60% stivere takket være bruk av høyfast stål for å forsterke nøkkelområder. Alt bidrar til bedre kjøreegenskaper, uten å gå på akkord med komforten.

Alle TNGA-baserte biler kommer med de høyeste sikkerhetsstandarder. Nye Corolla er designet for å møte de krevende kravene i krasjtestprogrammer, og for å sørge for økt sikkerhet gjennom de sofistikerte funksjonene og systemene i den nyeste Toyota Safety Sense-teknologien.

DESIGN

Touring Sports eksteriørdesign

’Med nye Corolla Touring Sports hadde vi som mål å utvikle den stiligste og sportsligste stasjonsvognen i C-segmentet, samtidig som vi ga de som ville ned i størrelse fra D-segmentet fordeler som klasseledende beinplass bak og et høyst konkurransedyktig bagasjevolum.’ (Kazuhiko Isawa, Sjefsstylist ved europeisk designsenter).

Nye Touring Sports ble stylet i Europa, ved det nyåpnede designsenteret i Zaventem, og det med en karosseritype som er unik for Europa. Takket være TNGA er stasjonsvognen ikke lenger en variant av kompaktutgaven, men en egen modell.

Nye Touring Sports er 58 mm lenger enn modellen den erstatter, og har 100 mm lenger akselavstand (2700 mm). Avstanden mellom for- og baksetene har økt med 48 mm til 928 mm, som gir klasseledende beinplass bak.

Selv om den deler frontdesign med nye Corolla, er hvert panel fra B-stolpen og bakover unikt for Touring Sports. Det gir stasjonsvognen et elegant, men robust utseende.

Den sportslige profilen er forsterket av de samme brede hjulbuene som man finner på kompaktutgaven. Det sørger for at man kan flytte hjulene litt lenger ut, som igjen understreker Corollas lavere tyngdepunkt og forbedrede kjøreegenskaper.

Bak deler Touring Sports kompaktutgavens kraftige skuldre, LED-lamper og en bakrute med i en vinkel som er 12 grader skråere en på dagens generasjon.

Touring Sports kommer med valget mellom fem ulike felgdesign, inkludert 18” maskinerte aluminiumfelger og to nye 17” design, en i sølv og en i svart, og begge maskinerte.

Den kommer også med valget mellom 11 farger, hvorav fire – Oxide Bronze Metallic, Emotional Red 2, Precious Silver og Phantom Brown – er nye.

Designen understrekes ytterligere av muligheten for å velge mellom fire ulike bitone-fargevalg – som kombinerer karosserifargen med et svart tak, svarte takstolper og svart ramme rundt grillen i front.

Kompaktutgavens eksteriørdesign

’Målet vårt var å skape den mest dynamiske og dristigste kompaktbilen på markedet, uten å kompromisse på brukervennligheten til interiøret, forklarer Simon Humphries, Executive General Manager i Toyota Global Design.

Nye Corolla har en langt mer sportslig, dynamisk og egenartet design, med en slående, markant front.

Lengden har økt med 40 mm, som er plassert mellom akslingene for bedre sikkerhet og design. Høyden har blitt redusert med 25 mm, mens panseret sitter vel 47 mm lavere. Det resulterer i en slankere fremtoning og et mer attraktivt, lavere panser, som igjen bidrar til bedre sikkerhet med bedre oversikt framover.

Den nye frontdesignen er en evolusjon av Toyotas” Under Priority Catamaran” og” Keen Look” designfilosofier. Den kompletteres av nye LED hovedlykter med integrerte kjørelys (DRL) og nye LED tåkelys.

Den trapesformede grillen i front er mindre spiss og mer vertikal enn tidligere. Det resulterer i 20 mm kortere overheng. Grillen har i seg selv en mer elegant og fremtredende design.

Kompaktutgaven kommer med valget mellom de samme fem felgvariantene de samme 11 fargevalgene og bitone-valgene som er nevnt i avsnittet over om Touring Sports.

Bakruten er 14 grader skråere enn på utgående modell, som kombinert med det kraftige hoftepartiet over hjulbuene bak gir inntrykk av en mer kompakt bakre del av bilen. En takspoiler er integrert i bakluken og en haifinne-antenne er standard på alle modeller.

LED-baklysene er plassert så langt ut til sidene som mulig for å understreke nye Corollas bredere og mer sportslige utseende.

Interiørdesign

’Etter å ha vist ekspertisen sin i utviklingen av C-HR-interiøret, fikk TMEs Sensory Quality team oppgaven med å ha oppsyn med interiørkvaliteten i nye Corolla. De jobbet tett sammen med stylister og ingeniører, og analyserte og visualiserte hele interiøret. De tok ikke bare for seg farger, kvalitetsnivåer og utforming, men også detaljer som lysintensitet og -retning.

Basert på dette arbeidet har forbedringer forekommet i hver fase av utviklingen, på for eksempel felter som konsistens i formgivning, farge- og materialmatching og kvalitetskontroll i senere faser. Dette nitide detaljfokuset har resultert i en signifikat forbedring i sensorisk kvalitet. (Yasushi Ueda, Sjefsingeniør – Toyota Motor Corporation)

De nye Corolla-modellene har et helt nytt interiør som er designet for å skape romslige, moderne og sammenhengende omgivelser inni bilen. Stoff, farger og tekstur byr på de høyeste nivåer av visuell og taktil kvalitet.

Et instrumentpanel som er 24 mm smalere gir en følelse av mer romslighet. Den tilhørende reduksjonen i høyden til panelet i toppen reduserer oppfattet størrelse av panelet i seg selv. Det gir også bedre sikt forover, mens det også tillater at man senker setet ytterligere ned for et lavere tyngdepunkt og en mer engasjerende sittestilling.

Midtkonsollen har blitt 42 mm bredere og 22 mm høyere for både å forbedre ergonomien i håndteringen av bilens kontroller, og for å gi en følelse av et mer fokusert førermiljø.

Framsetene har fått ny design, og både seteryggen og selve setet har blitt optimalisert for bedre komfort.

Sportsseter, som er standard i høyere utstyrsgrader, har bredere skulderstøtte som overlapper med solide sider som holder sjåføren på plass gjennom svingene.

Ergonomien er ytterligere forbedret med nye kontroller og instrumenter som forenkler Human Machine Interface (HMI), samspillet mellom deg som sjåfør og bilen.

Dette inkluderer blant annet et nytt 10” head-up-display, en 8” multimediaskjerm, elektronisk parkeringsbrems, trådløs mobillading og et elektrokromatisk sladrespeil.

Baksetene har også blitt nye, med nytt materiale som gir en jevnere fordeling av passasjerens vekt over hele seteputen. Baksetene kan også legges ned, slik at man får et helt flatt lasterom. I Touring Sports er lasterommet på generøse 598 lite, med setene oppe.

Som ekstrautstyr er en automatisk bakluke, som åpnes med et sveip med foten under fangeren bak, tilgjengelig. En noe forskjøvet plassering av støtdemperne bak har bidratt til noe bedre plass og til sidelommer bak hjulbuene på begge sider. En aldri så liten og bekvemmelig verdensnyhet er LED-lamper på begge sider i bagasjerommet.

Teknologiske høydepunkter:

LED Frontlykter: Tre ulike LED-frontlykter beroende på hvilken utstyrsgrad man har. Blant annet en med adaptive fjernlys (AHS).

Verdens første 3D instrumentpanel: Instrumentpanelet er utstyrt med en 7” multiinformasjon-skjerm som gjør at man kan velge mellom digitale og analoge speedometer. Panelet kan også sees i 3D-effekt, med instrumenter som gir inntrykk av å flyte i luften.

Head-up display (HUD): Posisjonen og styrken er justerbar via rattet. En prosjektor gir et 10” felt i farger på frontruten som gir ulik nyttig informasjon til sjåføren, som fartsgrense, navigasjon og en økokjørings-indikator.

Toyota Touch Multimedia System: Nye Corollas 8” berøringsskjerm i farger kommer med Toyotas Touch® 2 med Go multimedia og navigasjonssystem. Brukeropplevelsen er forbedret ved at man kan anvende velkjente fingerbevegelser, som å slide mellom skjermer og å zoome inn og ut med to fingre.

eCall: eCall sørger for assistanse i tilfelle en hendelse hvor kollisjonsputene utløses. Den vil automatisk kontakte nødetatene og gi informasjon om hvor bilen er og antall passasjerer. Den vil også sørge for at man kan kommunisere med nødtelefonen selv om man er immobil.

eCall lar også passasjerer kontakte nødetatene direkte med en knapp. Samtalen går via bilens innebygde SIM-kort. For øvrig påløper ingen kostnader for samtalen.

Connected Services: Connected services tilbys også i nye Corolla. Denne nyvinningen gjør en rekke bekvemmelige funksjoner tilgjengelige for kundene, som ”finn min bil”, ”send til navigasjonen”, kjøreanalyse og servicepåminnelser.

JBL GreenEdge Premium lydsystem: Hybridversjoner av nye Corolla kan utstyres med 8-høytalers JBL Premium Sound System som er tunet spesifikt til akustikken i Corollas kupé. Systemet kommer med Clari-FiTM teknologi som utfyller frekvenser som går tapt i komprimerte lydfiler, som MP3, og gir et lydbilde som er så tett på originalen som mulig.

Wireless Mobile Phone Charging: Et trådløst ladesystem lar passasjerer lade alle WPC-kompatible mobiltelefoner ved å ganske enkelt legge dem på en flate foran girspaken.

Skyview Panoramasoltak: Skyview panoramasoltak består av to glassflater. Panelet foran kan åpnes og gir en åpning på inntil 272 mm. En nettingdeflektor reduserer vindstøy når panelet er trukket helt tilbake.

Automatisk bakluke: Håndfri betjening av bakluken er nå tilgjengelig på Touring Sports. Bakluken åpnes og lukkes ved å sveipe foten under støtfangeren bak. Hvor høyt luken åpner seg kan man stille inn etter eget ønske.

Intelligent parkeringsassistent med intelligent avstandssonar (SIPA+ICS): Systemet bruker et kamera og ultrasoniske sensorer på siden av frontfangeren for å avgjøre hvorvidt en luke er aktuell for enten lukeparkering, eller for parallellparkering. Systemet vil selv legge inn riktig styrevinkel for å gjennomføre parkeringsmanøveren, alt sjåføren trenger å gjøre er å overvåke kjøretøyets hastighet. SIPA aktiverer automatisk den intelligente avstandssonaren (ICS) og sikrer således trygg parkering.

HYBRID drivverk

Toyotas selvladende hybriddrivverk byr på effektive motoralternativer med lave utslipp. Nye Corolla blir første modell ut med valget mellom to hybridløsninger. Både en 1,8-liters 122 hk variant og en 2,0-liters 180 hk variant.

Forbedret 1.8 liters hybriddrivverk

Fjerde generasjon av det 1.8-liters selvladende hybriddrivverket yter 122hk og 142 Nm dreiemoment fra bensinmotoren, mens en elektrisk 53 KW elmotor har et maksimalt dreiemoment på 163 Nm fra null omdreininger. Systemet oppfyller forventningene kundene har til et selvladende hybriddrivverk fra Toyota – stillegående, intuitiv og selvladende teknologi med lave eierskapskostnader, uten behov for ekstern ladning og med bedre driftssikkerhet enn noe konvensjonelt drivverk. Systemet byr på enestående drivstofføkonomi med tilhørende lavt CO2 – utslipp, og inntil 50% elektrisk kjøretid. Størrelsen og vekten på systemet er redusert for å passe inn i den nye GA-C plattformen, uten å forringe verken ytelser eller hvor stillegående den er. Den 1.8-liters motoren har flere tiltak som reduserer friksjon, et større EGR (eksosgjenvinningssystem) og optimalisert temperaturkontroll.

Kalibreringen av hybridsystemet har blitt ytterligere finjustert. Bedre dreiemoment fra den elektriske motoren gir en mer lineær økning i omdreininger ved akselerasjon. Og en lithium-ion batteripakke gir enda bedre drivstofføkonomi.

2.0-liters hybriddrivverk

‘I starten av prosjektet studerte vi europeiske kundeprofiler og hvor fornøyde de var med det 1.8-liters hybriddrivverket. Drivstofforbruk, komfort, pålitelighet og jevnheten var det man satte mest pris på, men det ble samtidig klart at vi ikke var i stand til å tilfredsstille kravene til en anselig gruppe potensielle kunder.

De som kjører turbomotorer på over 1.4 liter etterspurte bedre akselerasjon og respons, og det er derfor vi landet på avgjørelsen om å utvikle den 2.0-liters hybriden for det europeiske markedet.’ (Rembert Serrus, Senior Manager Performance Planning – Toyota Motor Europe)

Det nye 2.0-liters systemet yter 132 kW/180 hk og 192 Nm dreiemoment fra bensinmotoren, i tillegg kommer dreiemomentet fra elmotoren.

Systemet utnytter til det fulle fordelene med den nye GA-C-plattformen, som bedre stabilitet, kjøreegenskaper og smidighet. Det byr sjåføren på en energisk kjøreopplevelse med mer krefter, sportsmodus og en sekstrinns sekvensiell Shiftmatic-girkasse med girhendler på rattet for en mer engasjerende kjøreopplevelse.

Det 2.0-liters hybridssystemet byr også på noe unikt i dette segmentet: det er ingen konvensjonelle drivverk som kan by på den samme kombinasjonen av ytelser og lave utslipp. Man har gjort flere tiltak for å sikre at de ekstra kreftene går i tospann med bedre drivstoffeffektivitet, lavere utslipp og en enda stillere kjøreopplevelse.

Et høyt kompresjonsforhold på 14:1, rask forbrenning ved hjelp av ytterst effektive dyser, lang stempelvandring, en ny oljepumpe-design og flere friksjonsreduserende tiltak, kombinert med en reduksjon av størrelsen til transakselen, strømstyringsenheten, motoren og hybridbatteriet bedrer drivstoffeffektiviteten.

I tillegg har maksfarten EV-drive kan operere i blitt økt til over 115 km/t. Og systemet har blitt endret slik at bensinmotoren ikke slår inn uten at man rører gassen, også før oppvarming av motoren. Kombinert gjør disse tiltakene at drivstoffeffektiviteten bedres drastisk.

Katalysatoren har blitt plassert nærmere motoren, og oppvarming etter at motoren er startet er optimalisert for å oppnå tidlig og forbedret eksosrensing.

En balanseaksling, ny form på og plassering av motorfester, endringer i transakselen, polerte gir-tenner, en lettvekts registerreim og forbedringer av vannpumpemotoren bidrar til å holde støy fra drivverket på et eksepsjonelt lavt nivå.

Kjøreegenskaper

Den nye GA-C-plattformen bidrar svært positivt til kjøreegenskapene, så vel som til ergonomi og visibilitet.

Svært stivt, lettvekts TNGA-karosseri

Aluminium og høyfast stål er brukt i stor utstrekning, og tjukkelsen på dørpaneler og tak er redusert. Dette har gitt en betydelig vektreduksjon, og følgelig bedre drivstoffeffektivitet.

Utstrakt bruk av lim og punktsveising har resultert i vel 60% stivere karosseri enn utgående kompakt- og stasjonsvognmodell. Det bidrar til en markant bedring av kjøreegenskaper, smidighet, respons på styreinput og stabilitet i høye hastigheter.

Kjøreegenskapene og smidigheten bedres ytterligere av lavere plassering av motoren, seter som sitter lavere i bilen og plasseringen av hybridbatteriet under baksetene. Kombinert reduserer disse tiltakene tyngdepunktet til nye Corolla med rundt 10 mm.

Understell

Nye Corolla kommer med MacPherson understell foran, et helt nytt multilink-system bak, dempere med ny ventilteknologi og for første gang muligheten for å velge Adaptiv variabelt understell (AVS).

Oppsettet til understellet foran har blitt revidert og spiralfjærer og dempere har blitt optimalisert for å gi en lineær styrerespons i middels- til høyhastighetssvinger.

Bærebruer og foringer har blitt endret, og friksjonen mellom deler i bevegelse har blitt redusert for å i så liten grad som mulig overføre slag fra ujevnheter i veien til bilen, og dermed oppnå bedre komfort.

Et mer kompakt understell bak gir bedre stabilitet og komfort, men også en økning i lasteplass.

Understellet bak og foran har begge fått dempere med nytt ventildesign. Designen gir en 40% reduksjon i friksjon, og bedret kjørekomfort.

Adaptiv variabelt understell (AVS) kontrollerer dempingen i alle fire hjørner. Det gir ikke bare bedre komfort, men også forbedret styrerespons og mindre krengning i svingene. Dempingen kontrolleres kontinuerlig i 650 steg ved hjelp av en aktuator som opererer fire ganger raskere enn et konvensjonelt system.

AVS jobber i tandem med valg av kjøremoduser, ECO, NORMAL, SPORT S, SPORT S+ eller CUSTOM, og stiller inn understellet etter de karakteristika som sjåføren etterspør.

Aerodynamikk

En fordel med GA-C-plattformen, er at den er egnet for design av høyst aerodynamiske former. For eksempel gir den en solid vektreduksjon og en signifikant lavere panserhøyde.

For ytterligere forbedret drivstoffeffektivitet kan grillen foran utstyres med en mekanisme som struper eller stenger luftgjennomstrømningen til motoren. Det reduserer ikke bare luftmotstand, men lar også motoren komme raskere opp i optimal temperatur ved kjølige forhold.

Forbedret NVH

Med utgangspunkt i det stillegående selvladende hybriddrivverket, har man gjort en rekke tiltak for å minimere både støy og vibrasjon inne i nye Corolla.

Motorinstalleringen har blitt designet med omhu for å minimere vibrasjon, både ved oppstart og på tomgang. Motorens hastighet i starten av akselerasjonen har også blitt dempet, ikke bare for å få en mer lineær match mellom motorhastigheten og hastigheten til bilen, men også for å gi en stillere akselerasjon.

GA-C-plattformen bidrar i seg selv til å redusere vibrasjon fra girkassen. Materialene i rattet fungerer som en demper av vibrasjon fra understellet, og til og med verktøykassen i bagasjerommet fungerer som dempende på vibrasjoner i gulvet.

Det er generøse mengder med lydabsorberende og isolerende materialer i motorrommet, og inni kupeen er det et trelags dempende materiale i dashbordet for å minske gjennomtrengningen av lyd fra drivverket.

Støydemping i gulvet har også blitt lagt inn. I gliper mellom panel har man brukt mer masse for å tette gapene, og skummaterialer har blitt brukt flere steder for å redusere vei- og vindstøy.

* Beror på kjøreforhold

Last ned flere bilder her;