Toyota Corolla er priset og snart klar for lansering i Norge

Toyota Corolla er tilbake. Men bare i navnet – alt annet er nytt.

• En ny TNGA GA-C plattform revolusjonerer kjøreegenskapene.
  • Første Toyota med valget mellom to hybriddrivlinjer ...
  • ... og tre karosserivarianter.
  • Designet med europeiske sjåfører i tankene.
  • Kommer til Norge i mars.

12 generasjoner over mer enn 50 år og millioner av biler solgt verden over, en av historiens mest folkekjære bilmodeller er tilbake i Norge.

Forventningene til en ny Corolla er naturlig nok høye; navnet er synonymt med robusthet, kvalitet og sikkerhet, folkelige priser – og kanskje litt trausthet. De fire første er med over i den nye generasjonen, men det siste kan strykes fra lista.

Bygget for Europa – selges globalt

Corolla er utviklet i og for Europa, selv om det er en modell som selges globalt. Europeiske sjåfører blir gjerne kreditert med den mest «engasjerte» kjørestilen, vi har også de høyeste hastighetene på motorveiene og stiller de høyeste kravene til kjøreegenskaper. Man tok altså utgangspunkt i det mest krevende publikumet. Brorparten av testingen av prototyper foregikk i Europa, inkludert i Belgia, hvor man finner Toyotas europeiske FoU-senter, som hadde ansvaret for stasjonsvognutgaven, Corolla Touring Sports.

Den nye TNGA (Toyota New Global Architecture) GA-C-plattformen er grunnsteinen i Corolla. Takket være den er tyngdepunktet senket, karosseriet 60% stivere (sammenlignet med utgående modell, Auris) og demperne har fått et større register å spille på. Bruk av tynnere stålplater i tak og dører har ført til en anselig vektreduksjon. I sum gir det vesentlig bedre komfort og kjøreegenskaper.

Understellet er satt opp med et MacPherson hjuloppheng foran og en helt ny multilink-bakaksel. Foran er nyutviklede støtdempere og fjærer optimalisert for lineær styrerespons i middels til høye hastigheter. Multilink-akslingen bak er mer kompakt, og ergo lettere, enn i foregående modell, med spesialtilpassede fjærer for ypperlig stabilitet og komfort. Både foran og bak er friksjonen redusert med 40%. Det sørger for bedre, raskere respons og bedre komfort.

For første gang i Corolla er dessuten AVS (Adaptive variable suspension) tilgjengelig, både i kompakt- og stasjonsvognutgaven. Systemet kontrollerer støtdemperne i alle fire hjørner, gir bedre styrerespons, mindre krengning og bedre kjøreegenskaper. Kompresjonen og kraften til demperne kontrolleres kontinuerlig i 650 steg(!). AVS er koblet til kjøreprogramvelgeren, og justeres i henhold til valg av ECO, NORMAL, SPORT S, SPORT S+ eller CUSTOM-programmet.

Selvladende hybrid(er)

For første gang kan man velge mellom to hybriddrivlinjer i en Toyota: en oppdatert 1,8-liters variant med 122 hestekrefter og en ny 2-liters variant med 180 hestekrefter.

1,8-liter

Fjerde generasjon av det selvladende hybriddrivverket er lettere og mer kompakt enn systemet før det, uten at det påvirker effekten eller støynivået. En elmotor med 163 NM dreiemoment fra null omdreininger jobber sammen med en 1,8-liters bensinmotor med 143 NM ved 3600 omdreininger. Samlet effekt er 122 hestekrefter. Man har tatt en rekke grep for å bedre forbruk og effekt. Friksjonen i drivverket er redusert, forbrenningen i sylindrene optimalisert og håndteringen av varmen som genereres er forbedret. Støynivået er også kraftig redusert, blant annet ved å optimalisere motorblokka med tanke på vibrasjon og støy, endret posisjon og form på motorfester og en forbedret utforming av lyddemperen til eksosanlegget.

Hybridssystemet har en mindre og lettere transaksel som sørger for redusert tap av kraft og øker samtidig rotasjonshastigheten. Kalibreringen av hybridssystemet er ytterligere finjustert. Økt dreiemoment fra elmotoren gir en mer lineær økning i omdreininger under akselerasjon, og et nytt litium-ionbatteri i kompakt- og stasjonsvognmodellene sørger for enda bedre drivstofføkonomi.

Helt ny 2.0-liter

Det nye 2.0-liters hybriddrivverket yter samlet 180 hestekrefter, med et dreiemoment på 202 NM fra elmotoren fra start, og 190 NM fra bensinmotoren ved 4400 omdreininger. Det resulterer i nokså friske ytelser: 0 – 100 er unnagjort på 7,9 sekunder i kompaktutgaven og 8,1 sekunder i Sports Touring-utgaven, mens toppfarten er 180 km/t. Takket være GA-C-plattformen spiller kjøreegenskapene i takt med kreftene for å gi en forfriskende kjøreopplevelse. Chassiset balanserer stabilitet i motorveishastigheter med tillitsvekkende veigrep, smidighet og kjørefølelse på en svingete vei, mens elastisiteten i drivverket sørger for at man alltid har tilstrekkelig med krefter. Et sportsprogram og en sekstrinns sekvensiell shiftmatic-girkasse med hendler bak rattet bidrar ytterligere til de sportslige kjøreegenskapene. For en forbedret følelse av samsvar mellom motorhastigheten og akselerasjonen, bruker man nå mer krefter fra batteriet og elmotoren tidlig i registeret.

Drivverket plasserer Corolla i en egen nisje i segmentet; ingen konvensjonelle biler byr på den samme kombinasjonen av ytelser og lave utslipp, og man har tatt flere grep for å sørge for at de ekstra kreftene matches av forbedringer i forbruk. Motorblokken i aluminium er designet for lav vekt og et lavt tyngdepunkt, og flere andre motordeler har gått gjennom den samme «slankekuren». Bensinmotoren er utstyrt med et VVT-i system (variabel ventil-timing) der åpning og lukking av ventilene til inntaket styres elektrisk, snarere enn ved hjelp av oljetrykk – som sørger for både økte ytelser og lavere utslipp – og flere grep er tatt for å redusere friksjonen, altså effektivitetstapet, i drivverket. Tilsvarende er det gjort flere tiltak for å sørge for at drivverket er eksepsjonelt stillegående.

Som i 1,8-liters varianten er transakselen, batteriet, elmotoren og motorstyringsenheten mindre og mer effektive enn tidligere. Nytt er det også at man nå kan kjøre i inntil 115 km/t uten bruk av bensinmotoren.

To karosseriformer

Kompakt eller stasjonsvogn– valgmulighetene for Corolla-kjøperen er mange.

Kompakt

GA-C-plattformen ga designerne spillerom til å gi Corolla et sportslig og dynamisk ytre som fremhever det som bor under skallet. Designen er en evolusjon av Toyotas «Under Priority Catamaran» og «Keen Look» designfilosofier.

Sammenlignet med Auris, er lengden økt med 40mm, alt mellom akslingene, overhenget foran er 20 mm kortere og høyden er redusert med 25 mm. Et lavere panser gjorde det mulig å senke setene i karosseriet, slik at man foran og bak sitter henholdsvis 24 mm og 26 mm lavere. 6 mm bredere hjulstilling foran og 30 mm bak sørger for bedre komfort, stabilitet og kjøreegenskaper.

Corolla fås i 11 ulike eksteriørfarger, hvorav fire kan kombineres med svart tak og takstolper. Man kan dessuten velge mellom fire ulike felgdesign.

Stasjonsvogn

Touring Sports er unik for Europa, og ble utviklet parallelt med kompaktmodellen og sedanen. Den har det samme dynamiske, sporty uttrykket som kompaktutgaven, men fra B-stolpen og bakover deler den ingen deler med sine søsken. Corolla Touring Sports er 55 mm lenger enn utgående modell, men enda viktigere er økningen på 100 mm i akselavstand. Avstanden mellom fram og baksetene er økt med 48 mm til 928 mm, som gir klasseledende beinplass til de bak.

Som kompaktutgaven kommer Touring Sports i 11 ulike eksteriørfarger, fire kan kombineres med svart tak og takstolper, og man kan velge mellom de samme fire ulike felgdesignene.

Interiør

Nye Corolla kommer med et helt nytt, moderne interiør som vektlegger samspill mellom elementene og luft og lys. At interiørdesignen skulle oppleves som sammenhengende med et gjennomgående konsistent uttrykk, var en sentral oppgave for designteamet. Både visuelle og sensoriske kvaliteter er løftet til et helt nytt nivå.

I høyere utstyrsgrader, kommer Touring Sports og kompaktmodellen med nyutviklede sportsseter med bred skulderstøtte og sidevanger som holder sjåfør og medpassasjer godt på plass. De på andre rad har fått bedre komfort i form av nye materialer i setene som distribuerer vekten til passasjeren jevnere og egne lufteventiler. Instrumentpanelet er 24 mm smalere, noe som har bidratt til at man har kunnet senke setene lavere i karosseriet. Midtkonsollen er 42 mm bredere og 22 mm høyere, for å bedre ergonomien og for å gi inntrykk av å omslutte sjåføren.

Avhengig av utstyrsgrad er en rekke utstyr tilgjengelig enten som standard- eller ekstrautstyr: Adaptive fjernlys, LED-frontlykter i tre ulike utførelser og nivåer, TFT display med 3D-effekt i instrumentpaneler, Head-up display og et JBL stereoanlegg, for å nevne noe.

Sikkerhet tatt til nye høyder

På tvers av modellutvalget og utstyrsgradene er nye Corolla utstyrt med det siste Toyota Safety Sense-systemet. Det innebærer blant annet et oppgradert Kollisjonsvernsystem (PCS), Blindsonemonitor (BSM) med Varsling for kryssende trafikk (RCTA), Adaptiv Cruisekontroll (ACC), Filsentreringsassistent (LTA) og Filvarsling (LDA). Nyvinningene og oppgraderingene er gjort med samme mål for øye: å forhindre kollisjoner, eller, i verste fall, redusere konsekvensene.

Kollisjonsvernsystemet opererer i hastigheter fra 10 til 180 km/t og reduserer risikoen for å treffe medtraffikanter bakfra. Systemet varsler sjåføren, øker beredskapen til bremsesystemet og bremser av seg selv dersom det ikke reageres. Systemet er også i stand til å oppdage og hindre sammenstøt med fotgjengere på både dag- og nattestid, og syklister på dagtid. Filvarslingen opererer i hastigheter over 50 km/t og varsler dersom man er i ferd med å avvike fra kjørefeltet. Reagerer man ikke vil systemet bidra med styring for å få bilen tilbake i riktig kjørefelt. Filsentreringsassistenten henger sammen med den Adaptive cruisekontrollen og hjelper sjåføren med å holde bilen sentrert i filen, selv gjennom slake kurver på motorveien. Systemet kan operere fra motorveishastigheter til bilen står nesten stille. Og dette er bare noe av sikkerhetsutstyret man finner i nye Corolla. Sammen med passive sikkerhetstiltak, fotgjengerbeskyttelse, karosseriplater som absorberer kraften i fall en kollisjon og et omfattende antall kollisjonsputer, sørger det for sikkerhet som aldri før i en Toyota.

Forhåndssalget i gang

Nye Corolla vil lanseres i Norge i mars, og forhåndssalget er nå i gang.

Prisliste

Frakt og leveringsomkostninger kommer i tillegg.

Modell CO2 utslipp g/km NOx utslipp mg/km Veil. utsalgspris
5d