Pressemelding -

Travellink presenterer resultatet av ODIGEO, som i 2011 hadde en brutto omsetning på nærmere 4 miliarder euro.

Det største europeiske reisebyrået på Internett består av Travellink, eDreams, Go Voyages og Opodo som er representert i 28 land, og har over 14 millioner kunder globalt

Barcelona, 11. juli 2012. ODIGEO, det største europeiske reisebyrået på Internett og det femte største i verden, avsluttet finansåret 2011 med en brutto omsetning på 3900 millioner euro, nesten 450 millioner euro mer enn året før, da de fire varemerkene: Travellink, eDreamsGoVoyages og Opodo drev individuelt. Dette bekrefter en økende organisk vekst i gruppen, til tross for den globale økonomiske krisen.

Sammenslåingen av Travellink, eDreams, Go Voyages og Opodo har ikke bare ført til en økt omsetning for det største europeiske e-handelsselskapet, men det har også økt kundeantallet som i 2011 var på totalt 14 128 000. I tillegg har gevinsten fra samarbeidet med de fire merkene steget med flere millioner euro.

Javier Pérez-Tenessa, medgrunnlegger og administrerende direktør i ODIGEO, sier at "resultatet kommer av sammenslåingen av disse fire varemerkene og selskapets strategiske plan som er basert på tre hovedpillarer: innovasjon, diversifisering og internasjonalisering". Perez-Tenessa vektlegger at gruppens internasjonale karakter er en "nøkkelfaktor i oppnåelsen av disse fantastiske resultatene i et år som fremdeles var preget av den globale økonomikrisen".

Peter Carlsson, Country Director i ODIGEO Nordic: “Vi har i løpet av 2011 styrket vår ledende posisjon på Internett i de nordiske markedene gjennom en solid passasjervekst på tvers av de geografiske markedene i Sverige, Norge, Danmark og Finland i begge avdelingene fritids- og forretningsreiser. For Travellink, nå en del av ODIGEO-gruppen, vil vi øke arbeidet med å ytterligere forbedre tilbudet til kundene i det nordiske markedet, og det gir oss svært interessante muligheter til å utvide våre bedriftsreisetjenester i et internasjonalt miljø”.

Med virksomheter i 28 land har ODIGEO vokst utenfor de tradisjonelle markedene som Norden, Spania, Frankrike, Storbritannia, Tyskland og Italia til områder så som Argentina, Australia, Østerrike, Belgia, Brasil, Canada, Chile, Colombia, USA, Nederland, India, Irland, Mexico, Peru, Polen, Portugal, Sveits, Tyrkia og Venezuela der volumet har økt med 47,4 % sammenlignet med det forrige finansåret.  Dette tallet bekrefter suksessen i den tidligere nevnte internasjonaliseringsstrategien.

Det gode økonomiske resultatet har gjort at ODIGEO kan forsette å utvide antallet ansatte på samme måte som de har gjort i de seneste årene i de fire varemerkene. I løpet av 2011 økte selskapet antallet ansatte med 18 % og ansatte over 200 profesjonelle til 14 forskjellige avdelinger på 14 kontorer. Ved utgangen av finansåret besto ODIGEO av 1300 ansatte fordelt på 55 nasjonaliteter i et selskap som fokuserer på talenter og dyktighet på alle nivåer.

Støtte for entreprenører

I siste del av 2011 lanserte ODIGEO Venture Farming med mål om å investere i og skape strategisk samarbeid med bedrifter og industriteknologier som kan gi nye tjenester og merverdi for de reisende. "Investeringen i teknologi og arbeidet med nye forretningsmodeller har vært viktig for de selskapene som utgjør ODIGEO, så vi vil hjelpe unge talenter med å nå sitt fulle potensial" sier administrerende direktør, og legger til at "å investere og hjelpe mindre selskaper innen reisesektoren skaper umiddelbare fordeler raskt for alle kunder, og det er det aller viktigste for avdelingene våre." Gruppen presenterer sine første investeringer i løpet av de nærmeste månedene.

Om ODIGEO

ODIGEO er et av de ledende reiseselskapene på Internett, og Europas støeste e-handelsselskap. Med de fire varemerkene, Travellink, eDreams, GO Voyages og Opodo, kan vi tilby de beste tilbudene på rutefly, charterreiser, cruise, leiebiler, reiseforsikring for korte og lange opphold til 14 millioner kunder i 28 land rundt om i verden. I tillegg er ODIGEO en meget effektiv plattform for annonsører som kan nå sine markeder på en personlig måte, både lokalt og globalt. ODIGEO eies av AXA Private Equity, Permira, og deres ledergrupper.

• Økonomi, finans

• opodo
  • govoyage
  • edreams
  • odigeo
  • resultat

Travellink er Nordens ledende internettreisebyrå med virksomhet i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Travellink har tre forretningsområder: privatreiser, forretningsreiser og konferanse & event. Brukerne kan velge mellom 560 flyselskaper, 165 000 hoteller og 5000 utleiesteder for bil i 80 land. Travellink inngår i Odigeo.  I 2011 hadde Travellink 830 000 reisende, og omsetningen var på SEK 2,7 milliarder. Travellink selger også privatreiser under varemerket Opodo på det norske og polske markedet.