Ligge-ned-overdosemarkering utenfor Stortinget

Pressemelding Ligge-ned-overdosemarkering utenfor Stortinget

Tid: Kl.17.00 31.august

Verdens overdosedag er 31. august.

Norge har de siste årene hatt blant de høyeste registrerte forekomstene av narkotikautløste dødsfall per innbygger i Europa, med omkring 260 mennesker som dør hvert eneste år. I 2015 ble det registrert 289 narkotikautløste dødsfall blant bosatte i Norge, det høyeste antallet siden 2004.

Foreningen Tryggere Ruspolitikk markerer Verdens overdosedag med like mange "døde" foran Stortinget, i samarbeid med brukerforeningene ProLAR og LAR-nett Norge. Dette gjør vi for å visualisere antallet som døde i 2015 og de høye overdosetallene Norge har hvert eneste år.

- Dette er en visuell og sterk markering for å minnes alle dem som ikke finnes blant oss lenger, men også for å sende et tydelig bilde til våre politikere om at dette er alt for mange, sier Ina Roll Spinnangr fra Foreningen Tryggere Ruspolitikk.

- Når det dør så mange hvert år kan dette bare bli statistikk som forventet for mange politikere. Men for dem som kjenner et menneske, enten det er noen sin sønn, barnebarn, søster eller foreldre, er hvert menneskeliv et stort tap, sier Ronny Bjørnestad fra brukerforeningen ProLAR.

- I Norge har vi gjort mye bra, som å opprette sprøyterom to steder i landet, dele ut motgift-spray for opiater og rent brukerutstyr. Men vi har dessverre også politikk som forverrer situasjonen og øker risikoen for overdoser, mener Spinnangr fra Foreningen Tryggere Ruspolitikk.

- For det første nekter vi brukerne å innta rusmidler på en tryggere måte i et brukerrom og det er flere underlige reguleringer som gjør sprøyterommene mindre attraktive. For det andre er det alt for mange som står helt uten et substitusjonstilbud, og som dermed blir overlatt til å finne medikamentene de trenger fra gata. Disse er gjerne sterkere, urene og vanskelige å dosere. For det tredje behandler vi de syke som kriminelle. Mennesker som har tøffe liv og en selvdestruktiv rusatferd ruser seg ikke mindre av å få det enda tøffere. Skal man redusere risikoen for overdoser må vi også bli mer opptatt av å gi folk verdige og bedre liv, sier Spinnangr.

-Vi vet også at idéen om et narkotikafritt samfunn motarbeider skadeforebygging. Nesten samtlige skadeforebyggende tiltak har vært motarbeidet i Norge, forteller Dag Myhre fra LAR-nett Norge. I bl.a. Portugal har myndighetene endret sin tilnærming. Der har man begynt å tilby helsehjelp til dem som misbruker rus, heller enn å jage dem med politi. Samtidig lar man dem som bruker rus uten problemer være i fred. Resultatene har vært en dramatisk nedgang i antall døde og Portugal har gått fra toppsjiktet i død til toppsjiktet i overlevelse. Dette kan også vi velge å gjøre.

Foreningene mener det er ubegripelig og uakseptabelt at Norge godtar at så mange dør, når vi vet med sikkerhet at en endret politikk ville reddet veldig mange, sannsynligvis de aller fleste, av disse som har dødd unødvendig unge. For å vise at det handler om mennesker, ikke bare tall i statistikk, vil vi samle omkring 250-300 mennesker som skal legge seg ned (som døde) på Eidsvolls plass.

Markeringen finner sted torsdag 31. August kl. 17.00 på Eidsvolls plass.

Kontaktperson:Ina Roll Spinnangr, Mobil: 40067989, ina.roll@rusreform.no
Leder, Foreningen Tryggere Ruspolitikk