​Lütken og Whatson gir kunst til utstilling og auksjon i Oslo

Eirik Lütken og Martin Whatson er blant kunstnerne som stiller med egne kunstverk til en kombinert kunstutstilling og -auksjon som avholdes på Stampen i Brugata i Oslo førstkommende helg (9.-10. juni), arrangert av Foreningen Tryggere Ruspolitikk (FTR).

Whatson er en av landets mest profilerte street artists, og står bak en rekke ikoniske verker med en gjenkjennelig stil som kombinerer monokrome og flerfargede elementer. Billedkunstneren Lütken har gått i lære hos Odd Nerdrum, og er internasjonalt kjent for sine kraftfulle og realistiske malerier av mennesker i fysisk utfoldelse, med bl.a. kampsport og dans som gjennomgangstema. - For meg er dette en fin måte å vise at jeg støtter Foreningen Tryggere Ruspolitikk. Jeg håper at kunsten min kan skape oppmerksomhet om og inntekter til det viktige arbeidet foreningen gjør, sier Lütken, som har gitt kunst til sekssifrede beløp til auksjonen.

I tillegg til verker av Lütken og Whatson, vil det auksjoneres bort kunst i alle prisklasser fra en rekke kjente og up-and-coming kunstnere, og det vil være mulig å sikre seg kunst til en brøkdel av vanlig galleripris. 40 prosent av inntektene fra hvert bilde vil gå til kunstner, 10 prosent til rusfrie arrangement på Stampen, 45 prosent til FTRs ruspolitiske og skadeforebyggende arbeid og 5 prosent til Bildende Kunstneres Hjelpefond. Det vil også bli underholdning i form av poesi fra Sondre Gullvåg (kjent fra Petter Uteligger), samt rap fra artisten Moqi, som for tiden er aktuell med singelen “Våken”.

For mer info, kontakt foreningens leder Ina Roll Spinnangr.
Epost: ina.roll@rusreform.no

• Kriminalitet, rettsvesen og juss