Tysklands topp 100

Miniatur Wunderland i Hamburg topper nå listen over de hundre mest populære severdighetene i Reiselandet Tyskland, sett med utenlandske turisters øyne. På andreplass ligger Altstadt og Schloss Heidelberg, på tredjeplass fjorårets vinner, Europa-Park Rust.

Siden 2012 har DZT (Deutsche Zentrale für Tourismus) spurt utenlandske besøkere på websiden www.germany.travel hvilke favoritt-severdigheter de har. Brukerne fører opp sine yndlingssteder i det åpne feltet. Resultatene gjennomgås av DZT, som utarbeider Top-100rangeringen. Fra mars til august i år deltok mer enn 40 000 besøkere fra 66 land i voteringen på websiden.

Petra Hedorfer styreleder i Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (Tysklands nasjonale turistkontor) kommenterer: ”Topp -100 severdighetene er blant de hyppigst besøkte områdene på vår online-portal www.germany.travel. Dette bekrefter betydningen av denne rangeringen og dens medvirkning til hva utlendinger godkjenner og planlegger. På samme måte benytter Topp-100 severdighetene sin plassering aktivt som kvalitetsstempel i sin internasjonale markedsføring. Dette skaper nemlig ekstra mye oppmerksomhet om tilbudet deres.”

Overblikk over Topp 100s tetplasseringer

På førsteplass ligger Miniatur Wunderland i Hamburg. Verdens største modelljernbane ble åpnet her i 2001 med detaljerte gjengivelser fra Midt-Tyskland og Harz – inkludert en ICEtrasé (høyhastighet) – med 130 tog. Ved siden av ligger småbyen Knuffingen med 90 kjørende biler, som et bilde av sørtysk bilproduksjons posisjon. I 2011 fikk Knuffingen egen flyplass, der 40 fly starter og lander. De siste 15 årene er Miniatur Wonderland blitt utvidet med stadig nye ”verdener” – den siste en Italia-bolk på 190 kvadratmeter.

Slottet og Altstadt i Heidelberg har vært blant favorittene i mange år og gikk i 2016 opp fra fjerde til andreplass. Fjorårets vinner, Europark-Rust, er fortsatt blant de tre mest populære. Andre attraksjoner som tradisjonelt er blant de ti i toppen, er Schloss Neuschwanstein, Altstadt (gamlebyen) i Rothenburg ob der Tauber, Bodensee med øya Mainau og klosterøya Reichenau, som, i likhet med Kölnerdodmen, står på Unescos verdensarvliste. Nye i tetgruppen er Residenzschloss Mannheim, Ulmer Münster (domkirke) og Altstadt i Dresden med Frauenkirche og Zwinger.

Top 100 gjenspeiler omfattende turisttilbud

På Topp hundre-listen plasserer Tysklandsreisende både berømte byggverk, historiske steder, naturlandskaper, sportssteder og fritidsparker – på samme måte som tradisjonsrike begivenheter og arrangementer. Top 100-listen fordeler seg på alle delstatene og dokumenterer mangfoldet når det gjelder Reiselandet Tysklands attraksjoner.

Online-rundspørringen vil snart bli publisert på www.germany.travel/top100 Dessuten opprettholder Top 100 digitale klistremerker som kan lastes ned og brukes i reklameøyemed.

Tysklands Nasjonale Turistkontor er Tysklands nasjonale hovedsentral for turisme, med hovedkontor i Frankfurt am Main. Det representerer Tyskland på vegne av det tyske nærings- og energidepartementet (Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, BMWi) og mottar offentlig støtte etter vedtak i Bundestag. Tysklands turistkontor utvikler og kommuniserer strategier og produkter som skal ytterligere fremme tyske reisemåls positive image i utlandet og øke turismen til Tyskland. Turistkontoret er representert i 30 land over hele verden. Du finner mer informasjon i vårt online-pressesenter under www.germany.travel/presse.