Hamza Nebolsi (24) blir kommunal- og moderniseringsminister

Hamza Nebolsi (24) er ung, driftig gründer. Torsdag er han "leder for en dag" i Kommunal- og moderniseringsdepartementet - sammen med Jan Tore Sanner.

– Vi trenger flere som starter bedrifter og skaper jobber i Norge. Dagen blir nok like lærerik for meg som for Hamza, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. – Jeg gleder meg til å høre Hamzas historie om veien fra skolebenken til livet som etablerer.

Leder for en dag er et årlig arrangement i regi av Ungt Entreprenørskap og ManpowerGroup. Torsdag 19. oktober «skygger» 30 unge talenter fra hele landet hver sin toppleder i arbeids- og næringsliv. Også landbruksminister Jon Georg Dale og fiskeriminister Per Sandberg skal ha med seg unge ledere i departementet denne dagen. WWF-leder Nina Jensen, børsdirektør Bente Landsnes og ballettsjef Ingrid Lorentzen er blant de andre lederne som deltar.

Fikk erfaring på skolen
Over 12 000 unge driver Ungdoms- og Studentbedrift hvert år, og det er Hamzas tidligere prestasjoner i Ungt Entreprenørskap som sikret han plass på årets Leder for en dag.

– Det har vært utrolig lærerikt å ha vært en del av Ungt Entreprenørskap sine programmer tidligere, og jeg setter stor pris på erfaringen og mulighetene jeg har fått gjennom dette. Det er veldig moro å ha blitt valgt ut til å være med på dette, og jeg ser frem til å tilbringe dagen sammen med Jan Tore Sanner og lære mer om jobben som moderniseringsminister, sier Hamza Nebolsi.

Til daglig driver Hamza On-Demand-tjenesten Ebby.no sammen med medgründere. Plattformen gjør det mulig å koble seg med selvstendige budbringere som henter og leverer varer fra et bredt utvalg av butikker og restauranter. Målet til Ebby er å gjøre det mulig for kunder å bestille mat og andre varer fra butikker i deres nærområde når som helst på døgnet.

20-åring med ambisjoner
Ungt Entreprenørskap ble startet i 1997, og feirer i år 20-årsjubileum. Ledere og "skygger" er blant gjester på bursdagsfeiringen på Månefisken i Oslo på kvelden.

– Aldri har Ungt Entreprenørskap vært mer relevant enn nå. Dagens unge er fremtidens ledere i næringslivet og de skal utvikle velferdsamfunnet fremover. Innovatører trengs overalt! Vi er stolte av det vi har oppnådd disse 20 årene, men vi er ikke tilfreds. Vi gir oss ikke før alle elever og studenter har tilbud om entreprenørskap i utdanningen sin, sier Grete Ingeborg Nykkelmo, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Entreprenørskap har en tydelig plass i ny overordnet del av læreplanene i skolen, som ble lagt frem 1. september. Regjeringen: Skolens nye "grunnlov" er fastsett

Ønsker flere læringsarenaer med arbeidslivet
Alle de 30 ungdommene som deltar har utmerket seg som ledere i Ungdoms- og Studentbedrifter. Før de skal ut å være toppledere for en dag, gjennomfører de ManpowerGroup sin LQ-test (Learnability Quotient). Denne måler deres evne til å utvikle seg og tilpasse seg nye situasjoner og utfordringer i arbeidslivet.

– Det å være læringsvillig blir helt avgjørende i fremtidens arbeidsliv. Dette er ingen akademisk øvelse som lærerne kan forelese om og de unge lese seg til. Derfor trenger vi flere læringsarenaer der skolen og arbeidslivet samarbeider, sier Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup og styreleder i Ungt Entreprenørskap Norge.

Forskning viser at elever som har drevet Ungdomsbedrift skårer bedre på ferdigheter knyttet til for eksempel å ta beslutninger og vise initiativ. Se ICEE viser at elever som deltar i UB (Ungdomsbedrift) gjør det bedre (Østlandsforskning).

– Jeg håper Leder for en dag bidrar til at flere virksomheter ser verdien av å investere i Ungt Entreprenørskap og dagens elever og studenter. Det gjør dem til attraktive arbeidsgivere og det er en investering i fremtidig verdiskaping, sier Brath.

Det vedlagte bildet kan brukes fritt. Foto: Privat.
Bilder av ledere og "skygger" blir lastet opp på Flickr: Leder for en dag 2017.

Kontakt:
Hamza Nebolsi, mobil 413 20 409.
Wenche Wærner, kommunikasjonsansvarlig i Ungt Entreprenørskap, mobil 93 43 78 00, wenche@ue.no.

Deltakere på Leder for en dag 2017:

Håkon Haugli Abelia
Vibeke Hammer Madsen Virke
Nina Jensen WWF Verdens naturfond

• #lederforendag

UNGT ENTREPRENØRSKAP er en ideell, landsomfattende organisasjon som i samspill med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv. Organisasjonen støttes av både private og offentlige virksomheter. Aktiviteten har vokst kraftig etter at organisasjonen ble etablert i 1997, og Ungt Entreprenørskap tilbyr i dag et tyvetalls programmer, fra barnehage til høyere utdanning. www.ue.no.

MANPOWERGROUP er verdensledende i å finne riktig bemanningsløsning, basert på menneskers potensiale og bedrifters ambisjoner. På denne måten skaper vi ”Innovative Workforce Solutions”. Vi er lokalisert i mer enn 80 land over hele verden. Ved global forståelse og lokal kompetanse, øker vi våre kunders suksess. Virksomheten i Norge genererer over 35 000 oppdrag årlig. Vi har kontorer i 35 byer og tettsteder og 11 000 medarbeidere knyttet til oss. www.manpowergroup.no.