Internasjonal NM-pris til elever fra Dalane

Self Care UB fra Dalane videregående skole har vunnet EwB-prisen (Enterprise without Borders) på NM for Ungdomsbedrifter

Prisen ble delt ut under gallamiddagen på Lillestrøm i kveld.

Statsminister Erna Solberg sto tidligere i dag for den offisielle åpningen. – Vi i regjeringen heier på de unge! Ungt Entreprenørskap er en viktig institusjon som får frem skaperkraften hos unge, noe som vil komme godt med når fremtidens arbeidsplasser skal skapes, sier statsministeren (pressemelding).

Har sett internasjonale muligheter

Self Care UB selger et hjelpemiddel for mennesker med ryggsmerter. Ungdomsbedriften har samarbeidet over landegrenser, og i april besøkte de sine samarbeidspartnere i Spania. Les reisebrevet deres HER.

– Vi har sett viktigheten av et internasjonalt samarbeid og sett mulighetene rundt det internasjonale markedet, sier Karine Nevland, daglig leder i Self Care UB.

Juryens begrunnelse

”Gjennom bruk av tekst og bilder har ungdomsbedriften laget en attraktiv og beskrivende profil på EwB-nettsidene. Flere ungdomsbedrifter i andre land har tatt kontakt og ønsket et samarbeid. Én bedrift ble valgt som partner. Elevene i de to ungdomsbedriftene har hatt møte sammen på Skype og diskutert forskjeller og likheter i de ulike markedene. I april var ungdomsbedriften på bedriftsbesøk hos sin spanske partner”, heter det i begrunnelsen fra juryen.

Berømmer elevenes resultater

— Arbeidet med Ungdomsbedrift på Dalane videregående gir seg utslag i motiverte og engasjerte elever, og bedrifter i toppklassen. Det er veldig gøy og helt fortjent at Self Care UB gikk til topps, sier Vibecke Lykke Olsen, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Rogaland.

Lykke Olsen ønsker at flere elever i videregående skoler i fylket skal få mulighet til å drive Ungdomsbedrift.

– Alle snakker om at Norge står overfor store omstillinger, men vi snakker for lite om hvordan dette bør innvirke på den utdanningen de unge får. Det er etterspørsel etter mennesker med evne og vilje til å ta initiativ – mennesker med kompetanse på kreativitet og nyskapingsprosesser. Innovatører trengs overalt i samfunnet – både i offentlige og private virksomheter. Elever som får erfaring med dette i utdanningen står bedre rustet når de skal ut i arbeid, sier Lykke Olsen.

NM for Ungdomsbedrifter

NM for Ungdomsbedrifter arrangeres på Norges Varemesse på Lillestrøm 28. – 29. april. De beste ungdomsbedriftene fra hele landet møtes for å konkurrere i 17 ulike kategorier.

74 ungdomsbedrifter har gjennom lokale messer kvalifisert seg til den nasjonale finalen. I Ungdomsbedrift starter, driver og avvikler elevene sine egne bedrifter med lærer som veileder og mentor fra næringslivet. Elevene utvikler forretningsideene selv, de produserer og markedsfører varene og tjenestene, de utarbeider budsjetter og fører regnskap – og sist, men ikke minst; de jobber sammen i team for å oppnå resultater.

Vinneren av hederstittelen Norges beste Ungdomsbedrift 2016 representerer Norge på EM i Sveits i sommer. Vinneren kåres fredag kl. 15.

Oversikt over vinnere publiseres på PRESSESERVICE umiddelbart etter hver premieutdeling. Høyoppløselige bilder på Flickr kan brukes fritt. Foto: Ungt Entreprenørskap.

Kontakt:

Karine Neveland, daglig leder i Self Care UB, mobil 954 95 350

Vibecke Lykke Olsen, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Rogaland, mobil 981 16 330

• Rogaland