​Undervisningsbygg fanger energityver

I samarbeid med Grønn Byggallianse jakter Undervisningsbygg på energityver som bruker unødig strøm i Oslos skolebygg.

I følge Grønn Byggallianse viser beregninger at den mengden energi som brukes unødvendig, nesten tilsvarer full etterisolering av byggene.

- Dette må vi forhindre og derfor bruker vi en kveld på å besøke Oslo-skoler for å se om ventilasjonen er avskrudd, skolen er unødvendig mye oppvarmet, om lys og PC-skjermer står på, eller andre ting som gjør at energiforbruket blir unødvendig høyt, sier energiledelseskoordinator Rita Næssén Barkholm i Undervisningsbygg.

Varmt og lyset på

Hun og kollegaene besøkte Etterstad videregående og Kampen skole i Oslo og fant noen energityver som blir rapportert inn og utbedret. Da energityvejegerne besøkte Etterstad videregående skole klokken 23, var det unødvendig varmt, opp mot 25 grader, i samtlige rom. Radiatorene i hele bygget blir manuelt regulert, og temperaturene senkes ikke på natta, anlegget er rett og slett ikke bygget for nattsenking. Dette kan ifølge Rita og teamet hennes utbedres ved å installere nye radiatorventiler som justerer vannmengden når ønsket temperatur er oppnådd. Ønsket temperatur styres fra SD-anlegget på skolen, og sørger for at temperaturen senkes og ventilasjon skrus av når skolen ikke er i bruk. Undervisningsbygg fikk god hjelp av skolens rektor Bjarne Asgrimplass som ble med for å finne energityver på sin egen skole

På Kampen skole ble det avdekket lys som ikke blir skrudd av, åpne spjeld, ett ventilasjonsaggregat som sto på, og noen PC-er som ikke ble skrudd av på natta, men ellers ingen store energityver.

For sjette år på rad arrangeres Fang Energityven av Grønn Byggallianse, der medlemsorganisasjoner på nattestid i oktober og november leter etter energityver som stjeler store mengder energi. Erfaringer trekkes med til et driftsforum og resultatene blir publisert på Årets Grønne Driftskonferanse

De ansatte i Drift, energi og miljø i Undervisningsbygg er på veg for å fange energityver. Foto: Benedicte Nylund, Undervisningsbygg

• oslo kommune
  • undervisningsbygg