Oslo-skolene skal spare strøm

Pressemelding   •   mai 30, 2017 11:27 CEST

Øyvind Ludvigsen fra Cebyc, Rigmor Hansen, administrerende direktør i Undervisningsbygg, og Stian Østevik, energi- og miljøingeniør i Undervisingsbygg

Undervisningsbygg har inngått kontrakt med it-selskapet Cebyc om utvikling av et system for å redusere energibruken på Oslos skoler. Det er store beløp å spare på en enda mer fornuftig energibruk på byens 177 skoler.

Hvor er det mest energi å spare? Hvilke sparetiltak har størst effekt og gir størst besparelser?Ved hjelp av et såkalt energioppfølgingssystem (EOS) kan vi overvåke, registrere, rapportere, presentere og analysere energiforbruk og effekthistorikk for skolene for å gi svar på dette.

Etter en anbudskonkurranse med fem tilbydere, falt valget på Energinet fra Trondheims-firmaet Cebyc. Energinet benyttes av mange offentlige virksomheter, også i Oslo kommune.

- Undervisningsbygg har som mål å redusere sitt strømforbruk fra 148 til 120 kWh/kvadratmeter innen 2020, og Energinet vil bli et viktig hjelpemiddel for å nå dette målet, sier Rigmor Hansen, administrerende direktør i Undervisningsbygg.

Bevisstgjøring og dokumentasjon

EOS-systemet skal bidra til økt bevissthet og kontroll rundt eget energiforbruk, og skal gjennom detaljert overvåkning av forbruket kunne avdekke muligheter for energiøkonomisering. I tillegg skal systemet dokumentere hvilke energisparetiltak som gir gode og varige besparelser. Dette vil bidra til forbedret kvalitet og ytelse ved drift av skolebygg. EOS-systemet skal også brukes til Undervisningsbyggs energiledelsesarbeid, basert på den internasjonale standarden ISO 50001.

Undervisningsbygg Oslo KF er et kommunalt foretak i Oslo kommune, som har som oppgave å utvikle, bygge, drifte og forvalte skolebyggene i Oslo.

Foretakets visjon er: Et skolebygg å være stolt av!

For mer informasjon, følg oss på: