Solceller på Nordseter skole

Pressemelding   •   mar 24, 2017 15:42 CET

Yakov Safir i Racell Saphire og prosjektdirektør Ketil Asklien i Undervisningsbygg signerte i dag kontrakt på prosjektering, levering og installasjon av solceller i fasaden på Nordseter skole.

Undervisningsbygg og danske Racell Saphire signerte i dag kontrakt på prosjektering, levering og installasjon av solceller i fasaden på Nordseter skole.

Oslo kommune har ambisiøse mål for bruk av miljøvennlig energi. Bruk av solceller når Nordseter ungdomsskole skal totalrehabiliteres og bygges om, er et viktig og innovativt skritt i riktig retning.

Kontrakten er en del av en generalentreprise med en verdi på 1,891 mill. kroner inkludert merverdiavgift.

- Undervisningsbyggs prosjektleder Eivind Olsen forteller at danskene leverte et meget godt tilbud med forpliktelseserklæringer fra Ressurs & Miljø AS og Sønnico AS:

- RACELL Saphire kan dokumentere at de benytter silisium fra Elkem solar i Kristiansand. Dette er den teknologien som gir absolutt lavest utslipp i hele bransjen. Silisiumet til disse cellene er produsert med norsk vannkraft og i tillegg har Elkem det laveste energiforbruket i verden på fremstilling av såkalt «solar grade»-silisium.

Vi ser frem til samarbeidet, avslutter Eivind Olsen.

Racell Saphire har utviklet solcelleteknologi til bygg blant annet via Energistyrelsens EUDP-program i Danmark. Nordseter ungdomsskole skal stå ferdig til skolestart i 2019.

Undervisningsbygg Oslo KF er et kommunalt foretak i Oslo kommune, som har som oppgave å utvikle, bygge, drifte og forvalte skolebyggene i Oslo.

Foretakets visjon er: Et skolebygg å være stolt av!

For mer informasjon, følg oss på: