UNILABS KJØPER TELEMEDICINE CLINIC, TMC

Unilabs kjøper TeleMedicine Clinick (TMC), Skandinavias ledende leverandør av fjerndiagnostikk for radiologi og patologi. Oppkjøpet styrker Unilabs sin posisjon som en ledende aktør innen diagnostikk. Unilabs utfører i dag mer enn 170 millioner laboratorietester og 1,5 millioner radiologiske undersøkelser til offentlige og private sykehus, forsikringsselskaper samt til primærhelsetjenesten. Med oppkjøpet av TMC er Unilabs også ledende innen høykvalitets teleradiologi og telepatologi. Oppkjøpet av TMC gir en kraftig utvidelse av Unilabs sin kundeportefølje i Skandinavia og Storbritannia.

Behovet for medisinsk diagnostikk øker kontinuerlig. Med den raske utviklingen av blant annet onkologi øker også behovet for mer subspesialisert diagnostikk. Med dette øker muligheten for å tilby pasienten en mer spesialisert diagnostikk. Kostnadsøkninger i helsevesenet gjør at man blir tvunget til å benytte begrensede ressurser på best mulig måte. Det er i dag mangel på radiologer og patologer, en mangel som forventes å øke i årene fremover. Det er derfor viktig at ressursene som er tilgjengelige på disse områdene kan brukes så effektivt som mulig. TMC har løst dette ved å skape subspesialistnettverk hvor radiologer og patologer kan jobbe med undersøkelser tilpasset deres spesialitet. Spesialistene jobber gjennom en unik IT-plattform for fjerngransking, som også gjør det mulig å granske undersøkelser fra andre tidssoner. Dette gjør TMC til en unik leverandør av døgnbaserte tjenester hvor skandinaviske radiologer i Australia gransker akutte undersøkelser.

- Med oppkjøpet av TMC tar Unilabs et sterkere grep om teleradiologien i Skandinavia. TMC har et sterkt konsulentnettverk av radiologer og patologer, og med et meget godt rykte i markedet. Som en nyskapende leverandør av telediagnostikk med høy kvalitet, vil TMC være et godt supplement til Unilabs.
Eirik Jørgensen, Fugerende adm.dir/Acting MD, Unilabs Norge AS.

- Tillsammans med Unilabs planerar vi nu att skapa framtidens diagnostiklösningar bland annat inom området integrerad diagnostik där olika diagnostikområden samverkar för att ge bättre underlag för en individanpassad vård. Vi tror att detta kommer att bli en mycket intressant miljö att arbeta i för radiologer och patologer som vill vara med och leda utvecklingen inom dessa områden.
Henrik Agrell, grunnlegger av TMC.

Om TMC
TMC er et telediagnostisk selskap med subspesialisering innen radiologi og patologi. TMC tilbyr døgnbaserte tjenester til mer enn 135 offentlige sykehus og lokale helseforetak i Europa. TMC arbeider med over 200 akkrediterte subspesialiserte radiologer og patologer med fokus på spesifikke diagnostiske områder som inkluderer nevro, muskel/skjelett, mammografi og histologi.

Renate Hedenstad, Commercial Head, Unilabs Norge AS
renate.hedenstad@unilabs.com

www.unilabs.com www.unilabs.no

• radiologiske tjenester
  • telemedicine
  • teleradiologi
  • rask behandling
  • røntgen
  • ultralyd
  • unilabs
  • ingen ventetid
  • ct

Om Unilabs
Unilabs er en ledende europeisk leverandør av klinisk laboratoriemedisin og radiologiske tjenester med mer enn 250 laboratorier, 88 radiologiinstitutter. Unilabs har en bred katalog med over 2500 diagnostiske tester. Konsernet har hovedkvarter i Genève. Selskapet har over 8 400 mennesker over hele verden med virksomhet i 15 land og med en årlig omsetning på 950 millioner euro.