Nærbøs nye miljøballbinge står klar

Scansis-løkka på Nærbø skiller seg ut fra andre ballbinger: Den er levert med siste innovasjon kunstgressinnfyll – som er både er miljøvennlig og godkjent av FIFA for både bredde- og toppfotball.

Nå er den nye ballbingen til Bjorland Vel ferdigstilt, og Nærbø har fått en ny møteplass. Velforeningen har valgt bort det tradisjonelle kunstgresset med rent sandinnfyll, til fordel for et nyutviklet og miljøvennlig innfyllsmateriale, som vil gi en mykere, tryggere og bedre spilleflate for brukerne.

– Scansis har lenge vært en del av Unisport Scandinavia og har levert utallige ballbinger over hele Norge. Med dette følger innovasjon, nytenkning og utvikling. Sist ut er kunstgressinnfyllet Saltex Bioflex som Bjorland Vel valgte til sin ballbinge, sier daglig leder i Unisport Scandinavia, Berge Lavik.

Dette kunstgressinnfyllet er et belagt mineral, som gjør at støtdempingen er langt høyere enn sand alene. Resultatet er en mykere bane som vil holde lenger og gi elever og barn i nærmiljøet en god ballbinge i mange år, med langt lavere belastning og bedre støtdemping, både ved fall og løping på banen.

– Bjorland Vel er blant de første foreningene i verden som tar i bruk den revolusjonerende løsningen. Ikke bare får de en suveren spilleflate og en helt ny møteplass. Der innfyllet er testet, vises enormt gode resultater, selv etter 10-års bruk. Alt tyder på at Bjorland Vel kommer til å ha en svært god spilleflate i veldig mange år, sier Lavik.

Velforeningen er den første aktøren som har fått på plass løsningen i en ballbinge, men det er stor interesse for dette i Fotball-Norge. Innfyllet er nylig levert i kunstgressbanen til Skjeberg Sportsklubb, det skal leveres til fotballklubber i OBOS-Ligaen, og det installeres på hjemmearenaen til Stjørdals-Blink i skrivende stund.

– Det er utrolig moro at vi har så stor variasjon i kunder som ønsker slike løsninger, og det er betryggende å se at både eliteseriespillere, skoler og velforeninger er samstemte når det kommer til prioritering av miljø. Når vi kan levere et resultat de allerede ønsket i tillegg til å gjøre det miljøvennlig vil jeg si det er på grunn av kundene våre.

Kunstgresset på Nærbø er fylt med spesialsand som i følge Unisport gir en bedre og tryggere spillopplevelse sammenlignet med de tidligere løsningene for kunstgress med sandinnfyll. Ballbingen er også levert av vedlikeholdsfri konstruksjon, for å vare minst like lenge som underlaget.

– Mange fokuserer kun på innfyllet eller overflaten, men vi er stolte av å redusere farlige stoffer, kutte utslipp og tilby mer miljøvennlige løsninger – selv der det ikke nødvendigvis er synlig for brukeren eller kunden, sier avdelingsleder for nærmiljø i Unisport Scandinavia, Lars Petter Czwartek.

Kunstgressmatten i er sydd på PU-backing som er 100 % resirkulerbar og som ikke forvitrer i løpet av anleggets levetid. Til tross for at det ikke er synlig for brukeren har tidligere alternativer som Latex forvitret med opptil 40% over tid og tungmetaller har forurenset grunnen under banen. Både innfyll og kunstgresset i denne ballbingen er 100% resirkulerbart.

FAKTA OM BALLBINGEN:

• fotball
  • aktivitet

• Oslo

Unisport-Saltex Oy med datterselskaper er markedsledende innen idrettsanlegg i Norden, og ser vekstmuligheter i hele Nord-Europa. Vi har en pro forma omsetning på 124 millioner euro, og har 400 ansatte i seks forskjellige land. Hovedkontoret ligger i Helsingfors. Målet er å oppnå en betydelig salgsvekst og å bli en ledende, Nord-Europeisk totalleverandør, med et konsept som gir de beste forutsetningene for utøvere og tilskuere.

I Norge er selskapene Unisport Scandinavia, Saltex, Scandi Sport og Ifas Sport nå samlet under det felles merkenavnet Unisport. De fire selskapene utfyller hverandre, og er Norges ledende totalleverandør til idretts- og aktivitetsanlegg, med en produktportefølje som spenner fra kunstgressbaner, ballbinger, sportsgulv, tribuner, skillevegger og fastmontert idrettsutstyr, til gymmatter, baller og hoppetau.

Unisport sin visjon er å skape et sunnere samfunn. Dette søker vi å oppnå gjennom å tilby attraktive idretts- og aktivitetsanlegg som inspirerer til bevegelse.

Petter Ødegaard

Pressekontakt Marketing Markedsføring og kommunikasjon 95026239