Velg riktig terrassebord

En fin terrasse gir deg muligheten til å nyte lange sommerkvelder under åpen himmel, men hvilke materialer bør du velge når du skal bygge nytt?

Terrasse, platting eller balkong. Kjært barn har mange navn. Fellesnevneren for alle treer at de gir oss muligheten til å flytte ut både spisestue, kjøkken og stue i de herlige sommermånedene. Som medlem av Usbl får du både bonus og rabatt på det du handler hos utvalgte Montérbutikker. Vi tok derfor turen til Montér Lillestrøm for å snakke med ekspertene om hvordan vi på en best mulig måte kan ta vare på, eller bygge vår egen terrasse.

Daglig leder i Montér Lillestrøm, Trygve Johansen, sier han absolutt ville anbefalt tregulv på en uteplass. I vårtkalde klima, blir fliselagte terrasser kalde og upraktiske. Det samme gjelder for betonggulv. I dag er det mange muligheter å velge mellom blant terrassebord, og de fleste burde klare å finne noe som faller i smak og i størrelse i samsvar med lommeboken. Her finner du en kort oversikt.

Kompositt – Miljøvennlig etterlikning

For deg som er mest opptatt av å ha det praktisk, kan et komposittgulv være tingen. Riktignok er det det dyreste alternativet, men du får et gulv som varer og varer uavhengig av værforhold, forurensning og hvor flink du er til å vedlikeholde det. Komposittbordene kommer i ulike farger (gråog brun), og overflaten skal gi uttrykk av å være trestruktur.

Komposittgulvet som selges hos Montér leveres fra Trex, som lager sine gulv med 95 prosent gjenvunne materialer inkludert trekapp, sagflis, brukte paller og plastemballasje. Terrassebordene er ikke nedbrytbare, og holder seg derfor like fine etter 25 år. Gulvet lar seg dessuten varme og forme til sirkler og buer.

VEDLIKEHOLD AV KOMPOSITT

• Vask med såpe og vann en gang i blant er tilstrekkelig.

CU-impregnert furu – billig, men bra klassiker

De rimeligste og kanskje mest brukte terrassebordene er de grønnaktige CU-impregnerte furuplankene. Disse kommer i både 1. og 2. sortering, men for terrasse anbefales helt klart den beste sorteringen. 2. sortering kan gjerne brukes til plattinger utenfor campingvogner eller liknende. Disse terrassebordene kommer i flere bredder, og mest vanlig er 12 cm.

VEDLIKEHOLD AV CU-IMPREGNERT FURU

• Kvister kan falle ut, og treverket kan sprekke opp hvis det ikke vedlikeholdes godt.
  • Må behandles tre til fire uker etter at gulvet er lagt.
  • Beis anbefales, men du kan også olje det. Hvor ofte du må gjenta behandlingen avhenger av slitasje på terrassen og beliggenhet. Det vil for eksempel kreve hyppigere vedlikehold hvis du bor nær en trafikkert vei.
  • Generelt sier man at man må olje et terrassegulv hvert år, og beise det hvert fjerde år.
  • Skal du endre farge på gulvet, bør du vaske det med terrasserens først.
  • For vanlig vask anbefales husvask.

Royal – Fleksibelt og kvalitetsstemplet

Terrassebordene fra Møre Royal er laget av førsteklasses tresortering og er dobbeltbehandlet med impregnering og olje. Gulvet skal verken sprekke eller flise seg. Det kommer i fem ulike dimensjoner, og Duo-varianten har en glatt og en rillet side. Dette gjør at du kan kombinere og lage egne mønstre og innramminger. Gulvet er dyrere enn CU-impregnert furu, men er ikke blant de dyreste.

VEDLIKEHOLD AV ROYAL

• I utgangspunktet er dette vedlikeholdsfritt, men som alt annet tregulv vil også dette falme i farge. Man bør derfor olje det i løpet av de første fem årene for å holde på fargen. Det anvendes egen olje fra samme produsent. Vaskes med husvask ved behov ellers.

Kebony – Eldes med stil

Kebony er et norsk firma som lager terrassegulv med samme navn. Kebony Furu skal ha en forventet levetid på minst 30 år. Bordene fremstilles av førsteklasses materialer som går igjennom en patentert modifiseringsprosess. Kebony Furu er i tillegg svanemerket. Når du kjøper kebony-gulv, er det mørkebrunt, men utvikler en sølvgrå patina over tid når produktet eksponeres for sollys og regn.

NB! Når du skal bruke Kebony terrassebord, må du bruke egnede skruer, slik at du unngår misfarging av treet. Dette gulvet er etav de dyreste alternativene.

VEDLIKEHOLD AV KEBONY

• Kebony Furu er vedlikeholdsfritt. Det holder å vaske terrassen med husvask ved behov.

Enkel løsning for balkongen

Er du lei betonggulvet du har på balkongen, eller er tregulvet på din uteplass stygt, kan treheller være en enkel løsning for deg. Hellene er laget i beskyttelsesimpregnert furu som tåler bruk utendørs i regn, snø, vind og sol. Hellene er kvadratiske og finnes i 50, 60 og 100 cm. Legger du dem rett på et betonggulv, kan de ligge løst. Skal du legge dem over et gammelt tregulv, bør du skru dem fast.

Lyst til å sette opp terrassen selv?

Mål opp, sett søyler i bakken, skru fast bærebjelker og fest terrassebord. montér.no har en egen side som heter selvbyggerservice. Her får du i detalj beskrevet hvordan du bygger terrassen eller plattingen selv. På Montér.no kan du enkelt beregne kostnadene forbundet med ny terrasse ved å bruke terrassekalkulator. Tast inn ønsket form og størrelse, type treverk, rekkverk og andre detaljer. Deretter får du veiledende pris for materialene du trenger.