Salgssuksess på Tunkvartalet i Lørenskog

Det har vært stor usikkerhet rundt konsekvensene av koronapandemien i nyboligmarkedet, men det er grunn til optimisme. På salgsstart for trinn 2 på Tunkvartalet i Lørenskog ble over 30 prosent av leilighetene revet vekk.

Boligprosjektet Tunkvartalet er utviklet i et samarbeid mellom Usbl og Peab Eiendomsutvikling. Høsten 2019 startet oppføringen av det første byggetrinnet, som består av 105 leiligheter. Disse skal være innflyttingsklare i løpet av 2021.

− Mer enn 70 prosent av leilighetene i første byggetrinn er solgt. Med den gode salgsstarten på trinn 2, håper vi å gi entreprenøren Peab klarsignal til å gå i gang med andre byggetrinn til høsten, sier Henning Hanevold, administrerende direktør i Peab Eiendomsutvikling.

Økt optimisme blant boligkjøpere

Salgstrinn 2, som består av 84 leiligheter, ble lagt ut for salg 23. juni i år. Da var det forkjøpsrett for Usbl sine medlemmer, og det var knyttet stor spenning til hvorvidt responsen i markedet ville være preget av usikkerhet som følge av koronapandemien. Responsen ble svært god, og ved salgsstart kom det inn totalt 42 kjøpstilbud.

− Vi har utviklet svært gode boliger, det er likevel veldig hyggelig med en god salgsstart som bekrefter dette. Det vitner også om økt grad av optimisme blant boligkjøperne, sier administrerende direktør i Usbl, Johan Bruun.

Gode planløsninger og gunstige betingelser

Alle leilighetene blir gjennomgående lyse og moderne, og får blant annet vannbåret gulvvarme, i tillegg til solrik balkong eller markterrasse. Tunkvartalet er organisert som et borettslag med svært gunstige betalingsbetingelser. Kjøperne får forutsigbarhet og forholdsmessig lave bokostnader med 50 års løpetid og 20 års avdragsfrihet.

− Vi tror gode planløsninger og kvaliteter, i kombinasjon med gunstige betalingsbetingelser, har vært noen av suksesskriteriene for det gode salget, sier Hanevold.

Usbl-medlemskap en fordel

33 av kjøpstilbudene på salgsstarten i trinn 2 kom fra medlemmer i Usbl. 17 av medlemmene fikk sitt førstevalg.

− Dette er et prosjekt som har truffet medlemmene våre, og viser hvor stor fordel det er å være medlem i Usbl. Her har mange kommet foran i køen og benyttet seg av forkjøpsretten. Det at noen kjøper en leilighet på forkjøpsrett med én dags ansiennitet viser dessuten at det aldri er for sent å melde seg inn i Usbl, sier Bruun.

Prosjektet vil ferdig utbygget bestå av ca. 380 leiligheter fordelt på 5 huskropper, som omkranser to romslige og avskjermede tun.

Mer om prosjektet kan leses på: https://www.tunkvartalet.no/

Fakta Tunkvartalet, Lørenskog

- Byggherre: Tunveien Eiendom (eiet 50 % av Usbl og 50 % av Peab Eiendomsutvikling)
- Arkitekt: Spor Arkitekter