​Usbl vil redusere antall som dør av hjertestans i de norske hjem

3000 nordmenn får årlig hjertestans utenfor sykehus i Norge, og de aller fleste tilfellene skjer i hjemmet. Usbl har derfor inngått en avtale med Norsk Førstehjelp om å tilby hjertestartere og førstehjelpskurs til borettslag og sameier som forvaltes av Usbl.

3000 nordmenn får årlig hjertestans i Norge, utenfor sykehus, og kun 15 prosent av disse overlever. Sjansen for å overleve en hjertestans tredobles hvis det igangsettes hjerte- og lungeredning før ambulansen kommer. Usbl har derfor inngått en avtale med Norsk Førstehjelp for å tilby rabatterte priser på hjertestarter, førstehjelpsutstyr, førstehjelpskurs og vedlikehold av utstyr til alle borettslag og sameier som forvaltes av Usbl.

Norsk Førstehjelp AS tilbyr et totalkonsept som inneholder tilbud om en av de beste hjertestarterne på markedet, ulike type førstehjelpskurs, totalansvarsavtale og krisehåndtering.

«Dette er en viktig avtale for oss i Usbl. Vi forvalter over 60 000 boliger på Østlandet, og er opptatt av å kunne bidra med helsebringende tiltak, som en naturlig del av en helhetlig bo-opplevelse for våre kunder. Det er et viktig arbeid som Norsk Førstehjelp gjør, og vi håper på denne måten at vi kan bidra til at flere av våre medlemmer og beboere får kritisk førstehjelp tidsnok», sier administrerende direktør i Usbl, Johan Bruun.

I følge statistikken er det til sammen ca. 25.000 hjerteinfarkt og hjerneslag årlig i Norge. Ubehandlet eller forsinket behandling øker risikoen for hjertestans.

«I Norge får 8-10 personer daglig hjertestans. Hjerte- og lungeredning før ambulansen kommer og strømstøt fra en hjertestarter i løpet av de første 3-5 minutter øker sannsynligheten for å overleve med opptil 75 %», sier administrerende direktør i Norsk Førstehjelp, Terje Halvorsen.

«Som lege er jeg opptatt av å redde liv. For å redde flere liv ved en hjertestans, må vi starte gjenoppliving tidligere, vi må øke kvaliteten og vi må øke bruken av hjertestartere. De fleste hjertestans skjer i hjemmet, og derfor må vi sette i gang tiltak der hvor de oppstår. Det er betryggende og gledelig at Usbl nå tilbyr sine beboere muligheten for økt førstehjelpskompetanse og hjertestarter. Det vil bidra til å redde flere liv i Norge», avslutter Halvorsen.

• Helse, sykepleie, legemiddel