Casillero del Diablo Chardonnay BiB i nytt design. Dette er vinen for lyse vår- og sommerkvelder på terrassen, perfekt til blåskjell.

Chilensk bestselger i nytt design

Mat- og vintrender 2019

De fleste har sikkert fått med seg at nye og sterke trender innen mat og vin øker for fullt.

Vi vil drikke lysere, lettere og mer miljøvennlig. Hvitvin og rosévin øker gjennom hele året og miljøvennlige forpakninger som lettvektflasker og PET- flasker har kommet for å bli.

Vi vil spise mindre kjøtt, mer kortreist mat og mer grønt. Vi er blitt flere fleksitarianer = vegetarianer på deltid. Vi spiser mer plantebasert kosthold, men som noen dager inkluderer fisk, kjøtt, egg og melkeprodukter.

Når vi spiser mindre rødt kjøtt velger vi ikke rødvin like ofte til maten og det totale salget av rødvin gikk ned 2,8% på Vinmonopolet i løpet av 2018. Også en lang og varm sommer i 2018 påvirket trenden mot lysere viner. Hvitvin økte med 6,6% og rosévin med hele 26%.

Kan vi håpe på en like flott og varm vår og sommer i 2019? Da vil nok hvite og rosa viner bli enda mer populære.

Velkjent Chilener i nye klær
Casillero del Diablo Reserva Chardonnay BIB har fått nytt design.

Chilensk hvitvin er med på trenden mot lett og lyst og mange finner veien til de friske, aromatiske og sjarmerende hvitvinene fra Sør-Amerika. Chilensk hvitvin økte med 11,6 % på Vinmonopolet i 2018 og utvalget av hvite viner herfra øker stadig.

En av de store best selgerne er Casillero del Diablo Reserva Chardonnay på BIB.

Med over 75 000 solgte bokser i 2018 og med en økning på gode 15%, ble denne Chardonnayen den 12. mest solgte hvitvin på boks. Vinen er en del av merkevaren Casillero del Diablo, en serie viner med mange forskjellige druer, farger og stiler som er tilstede i mer enn 140 land rundt i verden.

Nå har Casillero del Diablo Reserva Chardonnay 2018 BIB fått et nytt, hvitt og lysere design, mens innhold og pris er den samme. Vinen er en frisk 100 % Chardonnay med god syre (6,4 gram pr. liter) og veldig lite sukker (1,7 gram pr. liter). Duften er innbydende med gule epler, sitrus og ananas. Smaken følger duften med mye frukt og lang og god fylde. Dette er vinen for lyse vår- og sommerkvelder på terrassen med et glass vin eller til fisk- og kyllingretter. Skal du dampe blåskjell så heller du en god skvett av denne i gryten.

Fakta:

Vinmonopolpris: 382,90 kr