Lag julestemning og klassisk glüwein med Viña Maipo

Lag julestemning og klassisk glüwein med Viña Maipo

Varm, rød og krydret
Glühwein kommer fra Tyskland og er en meget populær drikk om vinteren og rundt juletider. I Norge har vi gløgg som trolig har utviklet seg fra glühwein. Gløgg kan gjerne være alkoholfri eller med vin, akevitt og vodka, mens glühwein lages av rødvin som varmes opp og krydres med kanelstenger, nellik og stjerneanis. Appelsin og sukker hører også med. Den gode duften av rødvin krydret med nellik og kanel setter oss i den riktige vinterstemningen og sørger for salig julefred.

Glühwein på slottene i Tyskland
I de tyske slottene langs Rhinen skal de på 1400-tallet ha begynt å varme opp rødvin, tilsette krydder og drikke det som «glühwein» for å holde varmen om vinteren. Etter hvert utviklet drikken seg til en vinter- og juletradisjon som bredte seg til store deler av Nord-Europa. Kilde: historienet.no

Glühwein med Viña Maipo Cabernet Sauvignon
Viña Maipo Cabernet Sauvignon fra Chile kommer denne vinteren med eget jule- og vinterdesign. Viña Maipo Cabernet Sauvignon er en rund og fruktig vin med smak av solbær, blåbær og modne plommer. I tillegg er den meget prisgunstig.

Perfekt i glühwein, med andre ord!

Viña Maipo Cabernet Sauvignon
Pris: 99,90 Vinmonopolnr.: 4010801
Finnes i alle Vinmonopolets butikker - også som Bag-in-Box til kr 349,90

Oppskrift glüwein
Ingredienser
(8 personer)
2 kopper vann
1 kopp appelsinjuice
1½ kopp sukker
2 kanelstenger
1 ts allehånde
1 stjerneanis
2 appelsiner, delt i to
10 nelliker, hele
8 einebær
1 sitron, delt i to
1½ flaske Viña Maipo Cabernet Sauvignon
Appelsinskall, som garnityr
Kanelstang, som garnityr

Slik gjør du:
Ha vann, appelsinjuice, sukker, kanelstenger, allehånde og stjerneanis i en kjele. Kok blandingen raskt opp og reduser til middels varme for putrin

Press juice av de halve appelsinene og ha i kjelen. Ha forsiktig oppi det gjenværende appelsinskallet og nellik. Tilsett einerbær. Press deretter sitronjuice, og ha både juicen og skallene i kjelen.

La putre til blandingen er redusert til halvparten av det opprinnelige volumet, tilsett Viña Maipo Cabernet Sauvignon og varm opp til det ryker, det skal ikke koke. Hell over i fine glass eller krus. Pynt med appelsinskall og kanelstang.

Kilde: winemag.com

Emner

Concha y Toro Norway og VCT Norway er heleide datterselskaper av chilenske Viña Concha y Toro S.A. Selskapene i Norge importerer viner fra Chile, Argentina, Sør-Afrika og USA, og har Vinmonopolet som sin største kunde. Morselskapet, Viña Concha y Toro S.A (etablert 1883), er Latin-Amerikas ledende vinprodusent.

Heidi Stumo

Pressekontakt Commercial & Marketing Manager 0047 90 99 12 23
Kine Rasmussen

Pressekontakt Brand Manager +4795286364
Ingrid Sofie Tindvik

Pressekontakt Marketing Coordinator +4747382302

Om VCT Norway

Concha y Toro Norway og VCT Norway er heleide datterselskaper av chilenske Viña Concha y Toro S.A. Selskapene i Norge importerer viner fra Chile, Argentina, Sør-Afrika og USA, og har Vinmonopolet som sin største kunde. Morselskapet, Viña Concha y Toro S.A (etablert 1883), er Latin-Amerikas ledende vinprodusent og har en fremtredende posisjon blant viktige vinfirmaer i verden. Firmaet eksporterer til 145 land, eier 10 700 hektar vinmarker og er verdens 4. største vinprodusent. Concha y Toro Group har hovedsete i Chiles hovedstad Santiago. Salget av over 33 millioner kasser med vin på verdensbasis, håndteres av 4 000 ansatte. Den største merkevaren, Casillero del Diablo, er i konstant vekst, men også Viña Maipo og Fetzer har sterke posisjoner i det norske markedet.

VCT Norway
Karenslyst Allé 10