Helseforsikring gir gunstige resultater for Moelven

Rimeligere enn budsjettert

Weisser-Svendsen sier at utflatingen også har influert på forsikringsselskapets kostnader ved å ha Moelven som kunde, noe som gjør at forsikringspremien nå er noe mindre enn budsjettert.Ikke bare har Moelvens ansatte blitt friskere. De står også vesentlig kortere tid i helsekø. Sparer ansatte for helsekø
Weisser Svendsen påstår nemlig at Moelven igjennom sitt tilbud om helseforsikring har spart de ansatte som har benyttet seg av ordningen for til sammen over 600 år i offentlig helsekø siden ordningen ble innført.Han forklarer det overraskende regnestykket slik:- Til nå har rundt 1500 ansatte i begge land benyttet seg av tilbudet. Gjennomsnittlig ventetid til påbegynt behandling gjennom helseforsikringen per pasient har etter våre erfaringer som sagt vært rundt 25 dager. Gjennomsnittlig ventetid til påbegynt behandling gjennom det offentlig helsevesenet i Norge og Sverige er i beste fall 175 dager. Gjennomsnittlig innspart ventetid for Moelvens ansatte har da vært 150 dager per pasient. Til sammen utgjør innspart ventetid rundt 225.000 dager eller rundt 600 år over en femårsperiode, sier Weisser-Svendsen.Tallene er basert på statistikk utarbeidet av Sintef i Norge og offentlige beregninger fra Sverige. Mindre sykefravær
Moelven har tegnet helseforsikringsavtale med Vertikal Helseassistanse AS og Nordisk Hälsoassistans AB for samtlige av konsernets ansatte med unntak av de ansatte i Danmark som har sin egen ordning. Målet er at de som blir syke skal unngå å stå flere måneder i helsekø. Resultatet tyder på lavere sykefravær og friskere ansatte. Sparer også det offentlige for millionbeløp
Vi mener vi også har dekning for å kunne si at vi så langt i over fem år har spart det offentlig for rundt 20 millioner kroner i sykepenger. Noen vil kanskje argumentere for at vi gjennom denne ordningen ”tar ut” folk til behandling og dermed inn i sykefravær. Tvert om er mekanismen motsatt. Hos oss kommer nå folk raskere tilbake til jobb etter rask og god behandling, vi får en friskere arbeidsstokk og mindre sykefravær, sier Weisser-Svendsen.Et prosentpoeng sykefravær koster Moelven årlig rundt 25 millioner kroner.

• Helseorganisasjoner

Litt om Vertikal Helse

Vertikal Helse er Norges største aktør innen helseforsikring. 137 000 har valgt å tegne helseforsikring hos oss og unngå å havne i helsekø. I 2013 bistod vi over 25 000 og sørget for at de fikk rett behandling til rett tid. Alle våre pasienter får tildelt en personlig medisinsk rådgiver som følger dem før, under og etter behandling. Vi utvidet også innholdet i våre tjenester og våre kunder tilbys nå døgnåpen vakttelefon ved alvorlig sykdom og i fem dager etter operasjon/behandling.

I 2013 åpnet vi kontor i Sandnes for å være nær våre største bedriftskunder i dette området.

Siri Ingels

Pressekontakt Administrerende direktør 23014800

Vidar Arnulf

Pressekontakt Medisinsk Direktør Medisinsk fagansvarlig helseforsikring og medisinske on-line tjenester 92830618