Sjekte, kogg og snekke - Båtbyggertradisjoner i Larviksområdet

Torsdag 27. mars kl. 19.00 – Verksgården

Foredrag:  Sjekte, kogg og snekke. Båtbyggertradisjoner i Larviksområdet

ved Lars A. Solberg

Lars A. Solberg ga ut «Sjekteboka» i 2013. Boka har vakt oppmerksomhet blant mange som arbeider med kystkultur og maritim historie i Vestfold. Dette er historien om båtene, motorene og eierne. I sitt foredrag vil Solberg fokuserer på båtbyggerne i området rundt Larvik. Her fantes en av de rikeste trebåtbyggertradisjonene i Norge. I dag ivaretas en rekke båter av entusiaster i Stavern. Nå er det viktig å sikre og videreformidle kunnskapen.

Foto: Sjektekanalen i Stavern, Stig Tore Lunde

• Kunst, kultur, underholdning

• vestfoldbåter
  • larvik museum
  • kultur
  • museum
  • vestfoldmuseene

• Vestfold

Vestfoldmuseene ble opprettet som et interkommunalt selskap i 2009,  ved sammenslåingen av museer og arkiv i Vestfold. Vestfoldmuseene eies av ni kommuner og Vestfold fylkeskommune med 68 ansatte fordelt på de ulike avdelingene. Vestfoldmuseene har eget styre, og selskapets øverste myndighet er representantskapet.

Selskapet har driftsansvar for enhetene; Museene i Nordre Vestfold (Berger museum, Aluminiummuseet og Jernverket Eidsfoss), Midgard historisk senter, Slottsfjellsmuseet, Haugar Vestfold Kunstmuseum, Hvalfangstmuseet, Larvik museum, Vestfoldarkivet med fellestjenesten Samlingsforvaltningen og Munchs hus.

Stig Tore Lunde

Maritimkoordinator 413 27 949