Peter Stormare i Viaplays første originale serie – Swedish Dicks

Den prisbelønnede Hollywood-skuespilleren Peter Stormare og Sveriges morsomste komiker Johan Glans spiller svenske etterforskere i LA. Serien kommer eksklusivt på Viaplay i 2016.

Viaplay annonserte i dag at den nordiske strømmetjenesten jobber med sin første originale produksjon – Swedish Dicks. Serien er en samproduksjon mellom det internasjonale produksjonsselskapet Brain Academy og grunnlegger Peter Settman, Viking Brothers Entertainment og Glenn Lund.

− Vi har lenge hatt lyst til å gjøre en egen produksjon, og det kjennes veldig riktig å ha med Peter Settman på laget. Viaplay er de første som lager en internasjonal originalproduksjon med svenske skuespillere i hovedrollene, forteller Jonas Karlén, administrerende direktør i Viaplay.

Stormare i hovedrollen
Serien vil ha Hollywood-stjernen Peter Stormare i hovedrollen. Stormare er kjent verden over etter å ha spilt i flere store serier og filmer (Big Lebowski, The Blacklist). Den andre hovedrollen i serien tilhører Johan Glans, som to ganger er blitt kåret til Sveriges morsomste komiker (2003 og 2013). Fra et nordisk ståsted kan den svenske duoen kanskje stå bak årets største binge-snakkis i 2016.

Peter Settman, prisbelønnet svensk skuespiller, produsent og programleder, og grunnlegger av Brain Academy, vil være seriens showrunner. Han blir sett på som mesterhjernen bak svenske produksjoner som ”Partaj” og ”Playa del Sol”, og har også vært programleder for den svenske versjonen av ”Beat for Beat” ved navn ”Så ska det låta”.

− Vi er i ekstase over å kunne fortelle om Viaplays første originale serie, med de største navnene fra svensk film og humor. Swedish Dicks er forfriskende nytt, og har en god miks av latterøyeblikk og dialog med seriøse undertoner, forteller showrunner for Swedish Dicks, Peter Settman.

Privatetterforskere i LA

Swedish Dicks er en internasjonal produksjon og den første originale serien til Viaplay. Handlingen finner sted i Downtown LA, hvor Peter Stormare og Johan Glans spiller to svensker som prøver å overleve som amatørmessige private etterforskere. Swedish Dicks blir tilgjengelige for nordiske land senere i 2016 og kommer eksklusivt på Viaplay.

Om Brain Academy:

Brain Academy er et internasjonalt produksjonsselskap med fokus på talenter. Vi søker verden rundt etter talentfulle personer som gjør det de elsker mest – å skape, produsere og levere underholdning av høy kvalitet. Hele verden. Alle plattformer. Vi er en del av nice entertainment group.

Om Viking Brothers Entertainment:

Viking Brothers Entertainment er et Los Angeles-basert produksjonsselskap ledet av Peter Stormare, Glenn Lund og Nina Lund. Vi forteller historier med mørke og komplekse karakterer ved å bruke talenter og materiale fra Skandinavia som vi tilpasser et globalt publikum. Vikinger går alltid egne veier, men ender opp med all oppmerksomheten.

• tv
  • peter stormare
  • johan glans
  • swedish dicks
  • streaming
  • serie
  • film
  • hollywood
  • los angeles
  • glenn lund
  • peter settman

Viaplay er Nordens ledende video - og underholdningsleverandør av serier, filmer, sport og innhold for barn. Viaplay knytter deg til underholdningen du elsker, tilgjengelig på de fleste skjermer. Du finner hele sesonger av serier, det beste utvalget av kjente filmer og direktesendte sportssendinger i verdensklassen, som for eksempel UEFA Champions League, PGA, NHL og Formel 1. Viaplay er en del av MTGx, den digitale akseleratoren i Modern Times Group. Les mer på www.viaplay.com.

Viaplay AB er en del av Modern Times Group (MTG), som er et internasjonalt medieselskap med virksomheter på fire kontinenter hvilket inkluderer gratis-TV, betalings-TV, radio og innholdsproduksjon. MTGs Viasat Broadcasting driver gratis-TV og betalings-TV-kanaler, som er tilgjengelig på Viasats egen satellittplattform og tredjeparts nettverk, samt distribuerer TV via Internett. MTG er også den største aksjeeieren i CTC Media, som er Russlands ledende uavhengige TV-selskap. Besøk www.mtg.se for mer informasjon.