Svartsjøen – ny skandinavisk dramaserie på Viaplay

En gruppe unge mennesker med hemmelig drifter og skjulte motiver møter uforklarlige hendelser med dødelig utfall. I Svartsjøen blandes klassisk Agatha Christie-krim med nordisk natur og et ungt skandinavisk cast, hvor en krimgåte må løses.

- Svartsjøen er nytt og klassisk på samme tid – en spenningsthriller med talentfulle skuespillere i et magisk og gjenkjennelig, nordisk miljø. Jeg er sikker på at seerne vil finne serien like nervepirrende og spennende som vi selv gjør, forteller dramasjef i MTG, Mikael Newihl.

Mordmysterium på et forlatt skianlegg

Handlingen utspiller seg ved Svartsjøen i Sverige, der den unge rikmannssønnen Johan (Filip Berg) bestemmer seg for å gjenåpne familiens skianlegg. Anlegget har vært stengt siden et grusomt mord fant sted 20 år tidligere, men sammen med kjæresten Hanne (Sara-Sofie Boussnia) og en gruppe venner ønsker Johan å gjenoppta driften.

Ungdommene står på ski, fester og flørter, men mystiske hendelser fører til at de gode vennskapene raskt blir satt på prøve. Når i tillegg værforholdene blir verre og isolerer gruppen fra omverdenen, vet ingen lenger hvem de kan stole på.

Hanne ønsker å oppklare mysteriet om Svartsjøen, og beveger seg dypere og dypere inn i stedets mørke fortid. Samtidig finner blir hun stadig mer tiltrukket av Jostein (Odin Waage) som velvillig hjelper henne med å lete etter svarene hun søker.

Flere norske skuespillere
Serien har med noen av de mest talentfulle skuespillerne Skandinavia har å tilby. Fra Norge finner vi Nils Ole Oftebro i rollen som Erkki, vaktmesteren på anlegget, som har tatt vare på stedet i mange år. Odin Waage spiller Jostein, som sammen med sin bror har leid garasjeplass på Svartsjøen for å reparere snøscootere. Anderz Eide spiller Dag, Josteins eldre bror, en mer dominerende karakter som har lite til overs for gruppen de blir en del av.

Waage kan fortelle om en svært sammensveiset gjeng fra innspillingen:

- Stemningen er veldig god. Det er gøy å reise ut av Norge og jobbe med både svenske og danske skuespillere, det er fint at man kan samarbeide om å lage tv på tvers av landegrensene. Markedet for å vise serien blir større, og det føles ekstra spesielt å møte mennesker fra andre land som gjør det samme som meg.

Nordmannen har lagt mye arbeid i å få karakteren hans så dyp og troverdig som mulig.

- Jostein er ganske tilbakeholden og fokuserer mest på scootervirksomheten sin. Han sier heller litt for lite enn for mye, i motsetning til broren. Han er egentlig en rolig og ærlig type, men kommer fra tøffe kår. Jeg har gjort store forberedelser til rollen, gjennom mye lesing og mange notater. Det har vært viktig for meg å finne ut hvem han er, hva som er forhistorien hans og hva som har formet ham.

Samarbeid mellom TV3 og Viaplay

Svartsjøen produseres i samarbeid mellom MTG TV i Norge, Sverige og Danmark sammen med den nordiske strømmetjenesten Viaplay. Serien vil først sendes på Viaplay i Norge, før den senere vil sendes på TV3.

• svartsjøen
  • nils ole oftebro
  • odin waage
  • anderz eide
  • krim
  • dramaserie
  • skandinavia

Viaplay er Nordens ledende video - og underholdningsleverandør av serier, filmer, sport og innhold for barn. Viaplay knytter deg til underholdningen du elsker, tilgjengelig på de fleste skjermer. Du finner hele sesonger av serier, det beste utvalget av kjente filmer og direktesendte sportssendinger i verdensklassen, som for eksempel UEFA Champions League, PGA, NHL og Formel 1. Les mer på www.viaplay.com.

Viaplay AB er en del av Modern Times Group (MTG), som er et internasjonalt medieselskap med virksomheter på fire kontinenter hvilket inkluderer gratis-TV, betalings-TV, radio og innholdsproduksjon. MTGs Viasat Broadcasting driver gratis-TV og betalings-TV-kanaler, som er tilgjengelig på Viasats egen satellittplattform og tredjeparts nettverk, samt distribuerer TV via Internett. MTG er også den største aksjeeieren i CTC Media, som er Russlands ledende uavhengige TV-selskap. Besøk www.mtg.se for mer informasjon.