​I dag starter La Liga og Serie A-sesongen

Fredag 18. august sparkes de øverste fotballdivisjonene i gang, både i Spania og i Italia. Kampene fra La Liga og Serie A ser du på Viasats sportskanaler og Viaplay.

Allerede lørdag sendes kamper med flere av de største lagene i aksjon. Viasats La Liga-ekspert Petter Veland gleder seg til en ny sesong av spansk fotball.

- Flere og flere er i ferd med å få opp øynene for La Liga, og jeg gleder meg utrolig mye til å formidle det som skjer på den iberiske halvøyen. Det tekniske, det taktiske, det kulturelle, de nye profilene, de store stjernene, politikken, polemikken, dramatikken - LaLiga er en gave som aldri slutter å gi av seg selv, sier Veland.

I åtte av de ni foregående sesongene har minst en av de to europacupene blitt vunnet av et spansk lag. Real Madrid har vunnet Champions League tre ganger, Sevilla har vunnet Europa League tre ganger, Barcelona har vunnet Champions League én gang og Atlético Madrid har vært i Champions League-finalen to ganger, mens Celta Vigo og Villarreal har vært i semifinalen i Europa League de to siste sesongene.

Italiensk fotball har også dominert det europeiske fotballbildet de siste årene. To av de siste tre årene har Juventus spilt seg til Champions League-finalen, men har måttet se seg slått av spanske krefter.

Slik ser du helgens kamper i La Liga og Serie A:

Fredag 18. august

Kl. 20.10Leganés-AlavésViasat Fotball og Viaplay
Kl. 22.10Valencia-Las PalmasViasat Fotball og Viaplay

Lørdag 19. august

Kl.17.45Juventus-CagliariViasat Fotball og Viaplay
Kl. 20.00Girona-Athlético MadridViasat Fotball og Viaplay
Kl. 20.30Verona-NapoliViasat Sport og Viaplay
Kl. 22.10Sevilla-EspanyolViasat Fotball og Viaplay

Søndag 20. august

Kl.17.55Atalanta-RomaViasat Sport og Viaplay
Kl. 18.00Athletic Bilbao-GetafeViasat Fotball og Viaplay
Kl. 20.00Barcelona-Real BetisViasat Fotball og Viaplay
Kl. 20.30Inter-FiorentinaViasat Fotball og Viaplay
Kl. 22.10Deportivo La Coruña-Real MadridViasat Fotball og Viaplay

For nyheter om La Liga og Seria A se Viasport.no.