NASCAR-sesongen starter på Viasat Motor HD og Viaplay

Daytona 500 åpner NASCAR-sesongen på Viasat Motor HD og Viaplay førstkommende søndag. Nye radikale regelendringer øker spenningen før det klassiske løpet.

Viasat Motor HD  og Viaplay satser stort på det amerikanske bilsportsmesterskapet NASCAR, og sender alle de 36 løpene i førstedivisjonen NASCAR Sprint Cup direkte. Årets første løp er Daytona 500, som Viasat Motor HD og Viaplay sender førstkommende søndag klokken 18.00.

- NASCAR er den største motorsporten i USA, og er kun slått av NFL når det gjelder seertall på TV. I tillegg er NASCAR kanskje den største motorsporten i verden når det kommer til tilskuere, og det pleier å være over hundre tusen tilskuere rundt banen. Løpene er spektakulære på alt fra raske superspeedways, til såkalte short tracks, samt det amerikanerne kaller ”road courses”, som er baner slik vi kjenner de fra vår del av verden, sier Viasats motorekspert Atle Gulbrandsen.

Nye regler kommer til å gjøre årets sesong spennende. Nå er det slik at de 16 førerne med flest seirer i løpet av sesongen kvalifiserer seg til et sluttspill mot slutten av sesongen. Skulle mot formodning den føreren som har flest poeng før sluttspillet starter ikke ha vunnet et eneste løp, får også denne føreren være med i sluttspillet. I de ti løpene i sluttspillet vil de 16 førerne bli eliminert frem mot finalen, slik at man står igjen med kun fire førere som har mulighet til å vinne årets NASCAR Sprint Cup – og alt skal da avgjøres i finaleløpet i Miami.

- De nye regelendringen er radikale, men spennende. Uansett tror jeg favorittene i årets sesong er førere som Jimmie Johnson og Dale Earnhardt Jr. Det skal også bli spennende å se hvordan feltets eneste kvinnelige fører, Danica Patrick, vil gjøre det i år.

Viasat Motor HD og Viaplay sender årets Daytona 500 direkte klokken 18.00 på søndag.

• nascar
  • daytona 500