Tittelkamp mellom Arthur Abraham og Pablo Oscar Natalio Farias på Viasat Sport: Siste sjanse for ”King” Arthur?

Lørdag 14. januar er det igjen duket for en stjernepekket boksekveld på Viasat Sport og på Viaplay. I kveldens hovedkamp møter tyske Arthur Abraham argentinske Pablo Oscar Natalio Farias til kamp om verdensmestertittelen i super mellomvekt. Kong Arthur gjør et etterlengtet comeback for å vise publikum og fansen at han fortsatt er i slag. Motstanderen Farias har aldri tapt en proffkamp. Mye prestisje og ære står på spill på lørdag.

Den armenskfødte mellomvekteren Atrhur Abraham trener til daglig sammen med vår egen Cecilia Brækhus er en av 2000-tallets største idrettsstjerner i Tyskland. Han regjerte IBF-tronen fra 2005 til 2009, der han blant annet gikk to legendariske kamper mot colombianske Edison Miranda. Den første vant Arthur Abraham på poeng etter å ha bokset halve kampen med brukket kjeve. I returoppgjøret gjorde ”King” Arthur kort prosess med knock out-seier i fjerde runde.

Da nyvinningen ”Super Six” så dagens lys i 2009 valgte Abraham å si fra seg sin VM-tittel, og gikk opp en vektklasse til super-mellomvekt. Men i turneringen som samlet vektklassens seks beste boksere falt Abraham totalt igjennom, og ble utbokset av både engelske Carl Froch, samt amerikanske Andre Ward. Disse to møttes senere i finalen, som Ward vant. I tillegg ble Abraham diskvalifisert etter å ha slått Andrè Dirrell da han lå halvveis nede, og måtte slukøret forlate turneringen med tre tap – forøvrig de tre eneste i hans fantastiske karriere. I etterkant ble Abraham slaktet i tysk presse, og kranglet også offentlig med sin trener Ulli Wegner.

Åtte måneder senere stiller han igjen til kamp, og forventingene fra både presse og fans er skyhøye. Motstander Pablo Oscar Natalio Farias står med 19 seire på 20 kamper, hvorav elleve har kommet på knock-out. De to har avtalt å møtes på 75 kilo.

- Abraham bør imponere voldsomt hvis han skal ha håp om å komme seg tilbake i posisjon til en VM-kamp. Han har ikke så mye å gå på lengre, og må prestere, sier Viasats ekspertkommentator Thomas Hansvoll.

Den tidligere proffbokseren har tro på Abraham-seier, men ser svakhetstegn ved den tidligere mesteren.

- At de møtes på 75 kilo er et tegn på at Abraham sliter med å komme helt ned i vekt. De klare tapene i Super Six-turneringen har også gjort at han har mistet mye av den uovervinneligheten han hadde over seg. Han er ikke så fryktet lenger som han var tidligere, og må virkelig innfri for å få status igjen, sier Hansvoll.

I tillegg til tittelkampen mellom Abraham og Farias viser Viasat Sport flere kamper fra Super Six Classic-turneringen på lørdag.

Tyske Robert Stiglitz, som holder VM-tittelen hos forbundet WBO i super-mellomvektklassen, er en av bokserne man får stille nærmere bekjentskap med. Stiglitz er allerede nå satt opp med kamp mot Danmarks største bokser gjennom tidene, Mikkel Kessler, i Parken, København 14. april.

- Det skal bli spennende å se hva Stiglitz står for, selv om motstanderen lørdag ikke er på Kesslers nivå. Uansett blir det en meget bra generalprøve for seerne før tyskeren skal opp i det som mange holder som hans tøffeste kamp mot Kessler i april, sier Viasat-kommentator Kyrre Merg.

Stiglitz møter 23 år gamle Henry Weber, som står med kun 16 kamper (15 seire, 1 uagjort, tre KO-seire).

Sendingen starter på Viasat Sport og via nett på Viaplay klokken 22.30 og avsluttes ikke før 02.00.

Kommentatorer er Kyrre Merg og Thomas Hansvoll.

• boksing
  • arthur abraham

Viasat Broadcasting er en del av Modern Times Group, den internasjonale underholdnings-kringkastingsgruppen med størst geografiske utbredelse i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-tv-kanaler i 11 land og 38 betal-tv-kanaler i 32 land. Betal-tv-kanalene blir distribuert på Viasats egne satellitt-tv-plattformer i ni land, samt via tredjeparts-distributører (inkludert kabel, satellitt og IPTV) og internett. Disse fri-tv- og betal-tv-kanalene/plattformene når ut til totalt 125 millioner seere i 33 land. MTG er også hovedaksjonær i Russlands ledende uavhengige tv-kringkaster (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group er et selskap i vekst med salgsinntekter på 13,1 milliarder SEK og driftsresultat på 2,4 milliarder SEK i 2010. MTGs klasse A- og B-aksjer er børsnotert på Nasdaq OMX Stockholm (MTGA og MTGB).