I dette huset er alt på nett

SNURR FILM: I videoen nedenfor kan du se hvordan smarthuset fungerer

I Karjolveien i Drammen ligger et hjem der ikke bare familien er på nett, men hele huset!

I et hypermoderne smarthus ønsker drammensfamilien oss velkommen. Som så mange andre av oss, er det helt utenkelig for familien på fire ikke å være på nett.

- Det er utrolig praktisk og komfortabelt samtidig som sikkerheten er høy gjennom for eksempel bevegelsessensorer og automatisk dørlås, forteller Amit Garg. Han har lenge drømt om et slikt energibesparende fremtidshus. - Vi er avhengige av en stor båndbredde ettersom alt i huset er koblet på nettet via fiber.

Kapasiteten er det i alle fall ikke noe å si på. Det bugner av artige løsninger som styres via Internett: Tv-en kommer plutselig opp fra skjenken, persiennene går ned, lysene dimmes og musikken kommer på gjennom et lite klikk på smarthus-appen. Foreløpig er det han og kona, Shweta, som har full kontroll på funksjonene. - He-he. Jentene får det når de blir større, kommer det fra Amit.

Klar for fremtiden

Anne Berit Rørlien, som er administrerende direktør i Viken Fiber, var med på å få fiberbredbånd til Drammen for ti år siden.

- Den gangen var det enkelte som var skeptisk til om dette var noe man hadde bruk for.

- Nå er det ingen tvil om at husholdninger og bedrifter trenger fiberbredbånd. Behovet for Internett og tv levert over veldig raske linjer med høy kvalitet, er helt enorm, forteller Rørlien, og smiler idet vi spør om hvilken duppedings hun selv er mest avhengig av. - Det må bli telefonen!

Anne Berit Rørlien bekrefter at med fiberbredbånd er du klar for fremtiden.

- Disse fiberkablene har ubegrenset med kapasitet og gjør at fiberbredbåndet kan vokse sammen med familien eller bedriften, etter hvert som behovet blir økende, forteller administrerende direktør i Viken Fiber. Og akkurat det kan være avgjørende når nå også alle tingene rundt oss skal på nett. For kjøleskapet ditt er snart like pålogget som deg.