Fibergigant rundet 100 000 kunder

Viken Fiber har koblet opp kunde nummer 100.000 på Østlandet, og troner øverst på listen over Norges største fiberselskap.

- Vi er stolte av hvem vi er blitt og hva vi har fått til. Det oppleves som et privilegium å få bygge ut Nord-Europas mest moderne fibernett på Østlandet, sier administrerende direktør Anne Berit Rørlien i Viken Fiber. Viken Fiber bygger og drifter fibernett og er en regional katalysator for fiberutbygging. Selskapet leverer internett, TV- og telefonitjenester fra Altibox til husstander og bedrifter, og har 60 kommuner rundt Oslofjorden som sitt nedslagsfelt. Til tross for sin regionale profil er selskapet den største fiberleverandøren i Norge. 15.000 nye kunder i 2014 Det 130 årsverk store selskapet har hovedkontor i Drammen, og har en sterkt lokal tilstedeværelse i store deler av Østlandet. Selskapet vil i 2014 ha en omsetning på over 900 millioner kroner og en EBITDA på 287 millioner kroner. I løpet av 2014 vil selskapet investere for over 340 millioner kroner, og vil ha fått mer enn 15.000 nye kunder.

- Vi har klare ambisjoner om fortsatt kraftig vekst. Etterspørselen etter fiberbredbånd er stor, og vi vurderer nå flere større utbyggingsområder i områdene rundt Oslofjorden. De neste årene skal vi bygge videre på det vi allerede er gode på; kombinasjonen av hardt arbeid, lokal tilstedeværelse, suveren kundeservice og de beste fibertjenestene på markedet, sier Rørlien. Østlandet vil ha fiber Datatrafikken over Internett har blitt mangedoblet de siste årene, men det er bare starten. Tall fra Cisco viser at det i 2018 alene vil være mer trafikk i globale nettverk enn samlet trafikk i perioden 1994-2013. I løpet av fire år vil den globale trafikken ha økt til 1,6 zettabyte, noe som tilsvarer en milliard DVD-er lastet ned hver dag.

- En gjennomsnittlig Viken-kunde har ni enheter som er koblet på internett. I tillegg bruker stadig flere nordmenn nettbaserte tjenester som krever høy kapasitet, deriblant videostrømming i høyeste kvalitet. Kun fibernett har kapasitet til å møte markedets trafikkbehov nå og i uoverskuelig fremtid. Folket trenger og ønsker fiber, sier Rørlien. Sterk lagspiller Viken Fiber ble dannet 1. oktober 2013, etter en fusjon mellom selskapene Viken Fibernett AS, Skagerak Fiber AS, EB Kontakt AS, EB Fibernett AS og BOF AS. Viken Fiber eies i dag av Lyse Fiberinvest (71 prosent) og Energiselskapet Buskerud (29 prosent).

- Viken Fiber har vist imponerende vilje og evne til å vokse og utfordre de etablerte aktørene i sitt geografiske område. Selskapet har kommet styrket ut av fjorårets fusjon på en forbilledlig måte, og er en sterk lagspiller og bidragsyter i Altibox-partnerskapet, sier Toril Nag, konserndirektør for Lyses televirksomhet og styreleder i Viken Fiber.

Fakta om fiber

 Fiberoptikk frakter data som lys gjennom glass, og kapasiteten er nær ubegrenset. Opplasting går like raskt som nedlastning, og dedikerte fiberlinjer inn til hver kunde hindrer påvirkning fra naboens nettbruk.

 Analyser fra Google viser at gigabit-kapasitet (1000/1000 megabit per sekund) er nødvendig for framtidens økte behov for strømming på flere samtidige enheter, økt videokvalitet, helse- og velferdsteknologi, samferdsel og smartere offentlige tjenester.

 I en ny studie utført av Eindhoven University og Dialogic for Cale Europe kommer det frem at hjem som tar i bruk de mest avanserte tjenestene vil trenge minst 350 megabit per sekund nedstrøms kapasitet i 2020.

 En undersøkelse fra Prognosesenteret viser at 85 prosent av norske boligkjøpere ville foretrekke fiber framfor annen bredbåndsteknologi i sin nye bolig.

Fakta om Altibox

Altibox har levert internett-, tv- og telefonitjenester over fiber siden 2002, og var først i Norge med å levere fiber til privatmarkedet. Altibox har 40 partnere i Norge og Danmark, og har nå totalt 340.000 kunder.

Innen utgangen av 2016 skal alle Altibox-kundene få tilbud om høyhastighetsbredbånd med 1000/1000 megabit per sekund. Mange kunder har tilbud om denne hastigheten allerede.

For fjerde år på rad har Altibox de mest tilfredse og lojale privatkundene av både digital-TV og bredbånd. Det viser EPSI Norges kundeundersøkelse 2013. (http://www.epsi-norway.org)

• Data, telekom, IT

Viken Fiber er Norges største fibernettselskap. Vi bygger og drifter fibernett og leverer bredbåndstjenester på Østlandet. Selskapet er en Altibox-partner, og har per i dag 110 000 kunder. Selskapet eies av Lyse Fiberinvest AS (71 prosent) og Energiselskapet Buskerud AS (29 prosent).

Anne Berit Rørlien

Pressekontakt Administrerende Direktør 900 10 061