​Først ut med kjøp av film

Som første tv- og bredbåndsleverandør i Norden lar Altibox kundene kjøpe filmer og serier. Kundene til Viken Fiber kan dermed se det aller nyeste innholdet fra Hollywood på den skjermen de ønsker.

– Kundene våre har etterspurt løsninger som gir dem sin egen mobile kino. Nå kan vi endelig tilby dem akkurat det. En løsning som lar dem se filmer akkurat når og der de vil. På flyet, på hytta eller i bilen, sier Direktør for Kommunikasjon, Marked og Forretningsutvikling, Jon Birger Ellingsen i Viken Fiber.

Kortere ventetid på nytt innhold

Altibox TV Overalt er en strømmetjeneste som lar kundene se TV-kanaler på den skjermen de ønsker hjemme hos seg selv. Kundene kan også leie film og serier fra hvor som helst i Norge med god internettforbindelse.

Altibox er nå første tv- og bredbåndsleverandør i Norden som har lansert kjøpefilm på både mobile skjermer og på tv. Kundene til Viken Fiber kan velge mellom flere tusen filmer og serier som kan kjøpes eller leies i filmportalen. Etter kjøp kan de ses på tv via dekoder, eller lastes ned på mobil og nettbrett.

– Med muligheten til å eie innholdet får dermed filmkundene friheten til å ta med seg filmen og se den på skjermen de ønsker uten å være avhengig av trådløs- eller mobildatadekning under avspilling, sier Ellingsen.

Ventetiden på de nyeste filmene og seriene kortes også ned

– Nye filmer og serier vil bli tilgjengelig for kjøp opptil tre uker tidligere ved kjøp enn ved leie. Enkelte amerikanske serier blir tilgjengelige allerede 24 timer etter visning i USA. Det betyr at filmportalen nå får en egen ferskvaredisk, sier Jon Birger Ellingsen.

Støtte for Chromecast

I løpet av vinteren har også Altibox TV Overalt-appen fått støtte for strømmeenheten Google Chromecast. Kundene kan spole tre timer tilbake i tid på de fleste TV-kanalene med Altibox TV Overalt-appen og se innholdet på en større skjerm. Derfor er det mulig å se tv flere steder hjemme uten å måtte ha ekstra dekodere.

Det er ikke bare kundene til Viken Fiber som kan se tv med Altibox TV Overalt og «chromecaste» dem på en TV-skjerm. Alle som ønsker det kan laste ned appen gratis via AppStore og Google Play og se et knippe lokale kanaler.

Altibox var først i Norge med å lansere TV-strømmetjeneste for både pc og Mac i 2011, og deretter for mobile enheter i 2012. I løpet av 2015 vil Viken Fiber begynne utrullingen av neste generasjons tv- og opptaksdekodere fra Altibox med en rekke nye funksjoner som forbedrer tv-hverdagen.

Funksjoner i Altibox TV Overalt:

• Kjøp film og serier og last den ned på mobil eller nettbrett (ny).
  • Lei film og serier fra hvor som helst med tilgang til fast, trådløs eller mobil dataoverføring.
  • Se tv i eget trådløst nettverk uten pålogging (leie og kjøp av innhold krever innlogging).
  • Start tv-programmene fra begynnelsen. Bruk tidslinjen til å spole fritt i de fleste tv-kanalene opptil tre timer tilbake.
  • Fjernstyr PVR-dekoderen fra hvor som helst.
  • Bruk telefon eller nettbrett som fjernkontroll både innenfor og utenfor hjemmenettverket.
  • Sett tv-innhold på pause.
  • Ha to samtidige, påloggede brukere av Altibox TV Overalt innenfor det trådløse hjemmenettverket.
  • Se lokal-tv utenfor hjemmenettverket

Viken Fiber er Norges største fibernettselskap. Vi bygger og drifter fibernett og leverer bredbåndstjenester på Østlandet. Selskapet er en Altibox-partner, og har per i dag 115 000 kunder. Selskapet eies av Lyse Fiberinvest AS (71 prosent) og Energiselskapet Buskerud AS (29 prosent).