Ullensaker får Internett med lysets hastighet

Antall enheter som kobles til Internett øker, samtidig som mengden data vi sender og laster ned vokser ekstremt raskt. Med fiberbredbånd i huset har du ubegrenset kapasitet, og garantert plass til fremtidens bredbåndsbaserte tjenester.

Stadig flere mobiltelefoner, nettbrett, TV og andre produkter vil koples til nett, og fremover vil tjenester som leveres over nettet kreve en langt større kapasitet enn den gamle teknologien kan takle.

Fiber er dagens og ikke minst fremtidens løsning for kommunikasjon, informasjon og underholdning i hjemmet, sier Jon Birger Ellingsen, direktør for Kommunikasjon, Marked og Forretningsutvikling i Viken Fiber.

-–Har man fiberbredbånd, vil det si god kapasitet uansett hvor mange som er på nettet samtidig. Opp- og nedlastningshastighet er like rask, og dedikerte fiberlinjer gjør at tilgangen ikke blir påvirket av naboens nettbruk, sier han.

Det er Viken Fiber som skal levere fiberbredbånd til innbyggere og næringslivet i Ullensaker og byr med det på fremtidsrettede telekomtjenester levert av tjenesteleverandøren Altibox.

–Når fiberbredbånd er installert, byr Altibox på et bredt spekter av tjenester innen Internett, TV- og Telefoni, sier Ellingsen, som også kan fortelle at Altibox, ifølge nasjonale kundetilfredshetsmålinger (gjennomført av EPSI), har de klart mest fornøyde og lojale TV- og Internettkundene fjerde året på rad og er den største leverandøren av fiberbredbånd i Norge.

Mange vil ha fiber

Viken Fiber leverer fiberbredbånd på Østlandet og har per i dag over 100.000 kunder. Etterspørselen etter fiberbredbånd er stor og nå er det altså Ullensaker som står for tur. Ellingsen kan fortelle at salget på Kløfta er allerede godt i gang.

-–Utbyggingen av Ullensaker er planlagt i lang tid, vi har dialog med kommuneadministrasjonen og vi opplever stor pågang fra hele Ullensaker. Viken Fiber er interessert i å snakke med bedrifter, antennelag, borettslag og privatpersoner som ønsker fiberbredbånd og Altiboxtjenester. Vi oppfordrer alle som er interesserte til å ta kontakt med oss, er hans klare beskjed.

-–Vi blir godt synlig i området fremover. Vi vil også kontakte næringsliv og innbyggerne, holde informasjonsmøter og holde dem oppdatert på www.vikenfiber.no så alle skal få mulighet til å få tilbud. Får vi mange nok interesserte kan vi bygge nett og levere tjenester om kort tid. Først ut til oppkobling er områder der interessen er størst, opplyser Ellingsen, som forsikrer at Viken Fiber rydder opp etter seg sier han.

-–Det vil bli mye graveaktivitet fremover, men vi kan love at vi gjør det pent etter oss. Det skal se minst like pent ut etter at vi har vært der med gravemaskiner og fiberkabler sier Ellingsen.