Viking Challenge 2019 – Syrefest og folkefest

Pressemelding   •   jun 24, 2019 14:01 CEST

Starten på Rjukan Stadioen med 650 utøvere klar til start

Den sjette versjonen av Viking Challenge ble arrangert på Rjukan lørdag 22. juni. Dette er et motbakkeløp fra Rjukan sentrum på 11 km og med 1520 høydemeter til toppen av Gaustatoppen.

650 utøvere fikk oppleve folkefest, syrefest og Gaustatoppen på sitt aller beste, selv om det var kaldt og en del vind i løpet av dagen. Dette er for mange en stor utfordring, og mange har vært med flere ganger. Tilbakemeldingene fra utøverne går på at dette er Norges vakreste motbakkeløp.

Fjorårsvinner og løyperekordholder, Weldu Negash Gebretsadik vant eliteklassen for herrer med tiden 1.27.32. Dette var snaue 3 minutter bak løyperekorden han satt i 2018, men en sterk tid med tanke på våtere terrengparti og motvind i år. Nummer 2 ble Simen Westlund fra Sverige på 1.36,15 mens Magnus Svingheim løp inn til som nummer 3 med tiden 1.44,23.

Vinner Weldu Negash reiser nå videre på et høydeopphold hvor han forbereder seg til VM i Marathon i Doha i september. Her representerer han Norge og er god for tider rundt 2.10.

Kvinneklassen ble en tettere affære og vinner her ble Ingvild Sangesland med tiden 1.51,54. Som nummer to løp Ida Flaatten inn på tiden 1.53,43 mens tredje raskeste jente ble Ingrid Ukkelberg med 1.54,43.

Både arrangører og deltakere er fornøyde med årets arrangement og føler seg privilegerte som får ta del i denne flotte naturopplevelsen på Rjukan.

Kommentarer (0)

Kommentar