Viking Noble - Best i test på TV2 Hjelper Deg

«Viking Noble er en lett og stilren gummistøvel med god passform som sørger for tørre føtter på regnfulle dager», sier produktsjef for Ann-Kristin Olsvik i Viking Outdoor Footwear. «Vi stiller høye krav til våre gummistøvler og testresultatet viser at høy kvalitet lønner seg i alle laboratorie- og brukstester. Alle Vikings gummistøvler håndlages i naturgummi, og hver enkelt støvelpar testes en og en i vannbad før de forlater fabrikken. I tillegg er naturgummi et fleksibelt material som tåler temperatursvingninger, en stor fordel i det norske været», fortsetter Olsvik.

I produktutvikling legges det vekt på passform og komfort. På glatt brostein i vått vær viser det seg at naturgummi gir best gripeevne siden det er mykere enn andre materialer. Kombinert med et godt gripemønster i sålen kan man være trygg på at turen i byen eller skog og mark blir en god opplevelse.

Viking har utviklet gummistøvler i snart 100 år og har helt siden starten arbeidet med naturgummi i sine produkter.

Slik ble testen gjennomført:

Støvlene ble systematisk vurdert av skoekspert Karl Jacob Solheim som evaluerte passform, sidestabilitet, kvalitet, komfort, gripeevne og vanntetthet både før og etter bruk.

Vanntetthet før bruk ble testet ved hjelp av trykkluft. Støvlene ble plassert i et vannbad, mens det ble presset inn luft i støvelen. Utette støvler avgir luftbobler i vannbadet.

Støvlene ble deretter sendt til Swerea i Sverige, som har lang erfaring med testing av sko og gummistøvler. De testet hvor godt skoene tåler aldring, ved å plassere dem i et varmeskap som holdt 70 grader i 14 dager. Dette simulerer ett års aldring.

Deretter ble støvlene plassert i en skoflekser i et nytt vannbad. Denne simulerte vanlig bruk tilsvarende 6000 steg/fleksinger.

Til slutt ble støvlene plassert i et vannbad, med tørt papir på innsiden. Etter 24 timer ble papiret tatt ut igjen og veid, for å se om det hadde trukket vann.

(Kilde: http://www.tv2.no/a/8638403)

For ytterligere informasjon eller spørsmål om våre gummistøvler, kontakt:

Ann-Kristin Olsvik, Produktsjef Viking gummistøvler i Viking Outdoor Footwear AS,
Mobil: +47 905 11 295 e-post: a.olsvik@vikingfootwear.com