Betaler med personnummer

Hvis du bare husker ditt personnummer og hjemmeadresse, er betalingen mest sannsynlig i orden. PayEx ordner resten.

Å betale via PayEx er en stadig mer benyttet alternativ til Java og Bankid.

– Ved hjelp av personnummer og adresse foretar vi automatisk kredittsjekk, og så snart nettbutikken har levert varen sender vi faktura til kunden på den måten kunden foretrekker. Ønsker kunden å dele fakturaen og etablere en avdragsbetaling, ordner PayEx også dette, sier Øystein J. Barra, salgssjef for PayEx i Norge.

– PayEx er nå BusinessPartner i Distansehandel Norge, en svært spennende sådan. Mange av våre medlemmer og øvrige partnere vil ha med PayEx å gjøre i det daglige, ofte uten å registrere det. Men det betyr bare at PayEx-har levert knirkefri løsninger, sier daglig leder i Distansehandel Norge, Gerhard Anthun.

PayEx startet for 40 år siden i Visby på den svenske østersjøøya Gotland med å tilby faktureringsløsninger for bedrifter. Med andre ord lenge før internett. Men PayEx har fulgt med i timen, har nå hele Norden som hjemmemarked og tilbyr betalingsløsninger så vel med alle kjente digitale kanaler som papirfaktura. I Norge har PayEx vært siden 1997.

– Vi er der kunden ønsker å være, sier Øystein J. Barra.

Står bak Ruter og NSB-app

PayEx har i dag avtale mange av de største vare- og tjenesteleverandørene i Norden, og for å holde oss i Norge for eksempel VG, finn.no, NSB og Ruter.

Sistnevnte lanserte for et halvårsiden en app med kjøp og betaling av billetter. Bare to dager etter lansering ble det kjøpt over 2000 billetter med ruter-appen.

– Nå er trafikken mangedoblet, og vi i PayEx er stolt av å ha levert betalingskoplingene bak appen. De har fungert, sier Barra som tror 2013 blir året der vi blir vant til å kunne betale når vi vil og hvor vi vil kun med bruk av mobiltelefonen, spesielt for billetter og medieinnhold. Betalingsløsningene til NSB og Ruter og deres suksess viser dessuten at dette er noe sluttbrukerne ønsker.

PayEx har i dag rundt 500 ansatte. Foruten betalingsløsninger for internett, mobil og vanlig butikkhandel, har PayEx kredittløsninger, fakturering, inkasso. PayEx har i Norden nært samarbeid med PayPal som også er BusinessPartner i Distansehandel Norge.