Netthandel øker mest

Distansehandelsbedriftene, det vil si netthandel og postordre, omsatte for nærmere 12, 5 milliarder kroner, merverdiavgift ikke medregner, i 2011. Det er økning på hele 4,7 prosent sammenliknet med året før, og langt mer enn hva butikkhandelen kan vise til: Omsetning over disk økte med 2,9 prosent.

– Det er all grunn til å anta at dette er en utvikling som bare vil forsterkes i årene som kommer, sier daglig leder i Distansehandel Norge, Gerhard Anthun. Distansehandel Norge organiserer norske netthandelsbedrifter og postordreselskaper, og administrerer Trygg E-handel, en sertifiseringsordning som sikrer forbrukere trygge kjøp.

– Stadig flere forbrukere vil gjøre sine innkjøp på nettet. Der kan de i ro og mak studere interessante produkter, og ta kjøpsbeslutningen på det best passende tidspunkt. I løpet av en dag eller to er varen levert på døren hjemme, sier Anthun.

Finanskrisen som rammet hele varehandelen gjorde ikke noe unntak for distansehandelen.

– Men det vi har sett er at våre bedrifter tok seg raskere opp igjen. I 2010 økte netthandelsbedriftene omsetningen med 5,6 prosent, mens veksten i butikkhandelen var på under det halve, 2,4 prosent. Denne trenden har holdt seg i 2011, sier Anthun.

Omsetningstallene er utarbeidet av Posten Norge og Distansehandel Norge. De bygger på tall fra Statistisk sentralbyrå og omsetningstall fra 1805 distansehandelsbedrifter.

• trygg e-handel

Med distansehandel menes alle handelsformer der ikke kjøper og selger fysisk møtes.
Organisasjonen ble etablert som Norsk Postordreforening i 1983.

I alle år har Distansehandel Norge arbeidet for at postordre, seinere også e-handel,
skal være en trygg og kundevennlig distribusjonsform.
Som en konsekvens av dette ble sertifiseringsordningen Trygg E-Handel etablert i 2011.
Trygg E-handel skal sørge for klare, enkle og mer enhetlige rammer for forbrukernes
forventninger og netthandlernes forpliktelser ved handel på nettet.