Norske nettbutikker vokser raskest i Norden

Netthandelen i Norge vokser mye hurtigere enn i de andre nordiske landene, viser den ferske e-handelsrapporten fra Posten og Bring. Enkelthet, trygghet og pris er tre stikkord som går igjen i analysen som avslører forskjeller i forbrukeratferd på de ulike nordiske markedene.

Et fellestrekk er viktigheten av god produktinformasjon, enkle betalingsløsninger og gode leveringsmuligheter.

– I vår analyse ser vi på hvordan nettbutikker bør vektlegge det å skape en god totalopplevelse for kundene, sier Gunnar Henriksen, konserndirektør i Posten Norge.

Totalt sett mener sju av ti kunder at gode leveringsmuligheter er avgjørende for valg av nettbutikk. Men det er flere dansker og svensker enn nordmenn som sier dette.

Nordmenn synes å være mindre interessert i å sammenlikne priser før de kjøper.

Kvinner mer enn menn er opptatt av trygghet, gode bilder og produktinformasjon.

Bytte- og returmuligheter er viktigere for dem under 30 år enn for dem over 50 år.

Flere må handle mer

Norske nettbutikker vokser raskest i Norden. Netthandelsbedriftene i Norge omsatte for 15 milliarder kroner i fjor, og hadde en omsetningsvekst som var fire ganger så høy som i butikkhandelen, ifølge en rapport utarbeidet av Posten Norge AS og netthandlernes organisasjon Distansehandel Norge.

– Ni av ti forbrukere har handlet på nettet siste år, viser Posten/Brings siste analyse. Utfordringen blir heretter å få hver enkelt forbruker til å handle mer på nett, sier daglig leder i Distansehandel Norge, Gerhard Anthun.

De største bransjene på nett er: Lær og sko, bøker, småelektronikk, personlig pleie og sportsartikler,

Nordmenn mellom 30 og 50 er i særklasse de som handler mest småelektronikk. Rundt 50 prosent av norske forbrukere i denne aldersgruppen har handlet småelektronikk siste året.

Analysen viser også at nordmenn er de som kjøper mest fra utenlandske nettbutikker.

– Derfor er det viktig at norske netthandlere sikres like konkurransevilkår som utenlandske konkurrenter. Det er ikke tilfellet når utenlandske foretak får selge momsfritt, mens våre bedrifter må svare moms fra første krone. Dette understreker nødvendigheten av å fjerne 200-kronersgrensen for momsfrie kjøp fra utlandet, ikke heve den, som enkelte partier har tatt til orde for, sier Anthun.

Les mer om rapporten her: bring.no/netthandel