Ny trend: Fra eierskap til adgang

Trenden er tydelig: Eie er ut, leie er inn.

Det kan gjelde så vel dyre selskapskjoler som feriebolig og bil, sier fremtidsforsker Liselotte Lyngsø. Hun skal møte norske e-handlere på Distansehandel Norges vårsamling 14. mars.

I kjølvannet av finanskrise og økende miljøbevissthet ser vi et tydelig skifte fra eierskap til adgang, sier Liselotte Lyngsø.

Hun er et fyrvekeri av en forsker, og beskrives som ”ett av de mest inspirerende og entusiastiske mennesker som du kommer til å møte”.

La ikke den sjansen gå fra deg!

På telefon fra det danske innovasjonsselskapet Future Navigator, der hun er partner, forteller hun om hvordan internett og netthandel vil endre hele vår tilværelse, og om hvor viktig det vil være å skape bedre, ikke nødvendigvis mer.

Julegave anno 2015?

– Body hacking-app vil bli årets julegave i 2015, tror jeg. Den vil kunne registrere vår atferd til minste detalj: Hva vi spiser, hvor mye søtsaker vi får i oss, hvilke forretninger vi handler i, hvor mye vi sover, hvor ofte vi trener. Den vil også kunne fortelle oss hvilke forretninger vi bør unngå, hvor mange skritt vi bør gå før vi går hjem og når vi bør være intim med partneren vår.

– Om dette er godt eller dårlig vet ikke jeg, som fremtidsforsker skal jeg fortelle hva som kommer. Men mennesker har konkurranseinstinkt, og mange vil dele dette med andre, og for noen kan et slikt gruppepress oppleves som positivt, sier Lyngsø.

– Men uansett: Det gjelder å oppføre seg ordentlig. Vi legger alle igjen digitale fotspor. Har du betalt i rett tid? I fremtiden vil positiv rating på nettet avgjøre om du får jobb eller ikke.

– I kjølvannet av dette ser vi at ny forretningsvirksomhet gro fram. I England får du forsikring mot id-tyveri og økonomiske følgeskader, men kanskje viktigst: Mot at ditt omdømme blir skadelidende.

Leier både kjole og bil

Liselotte Lyngsø ser flere positive trekk i utviklingen fra eierskap til tilgang:

– Den Blå avis som er det danske bruktmarkedet, har doblet sitt opplag. I Rodeo Drive i Beverly Hills er det en trend å leie dyre selskapsklær for en enkelt anledning i stedet for å kjøpe noe som skal samle støv i garderobeskapet. Og i Frankrike har folk begynt å leie ut bilen sin hvis de ikke selv bruker den. Internettet gjør slik kommunikasjon mulig.

Om det er dette Liselotte Lyngsø skal snakke om på Vårsamlingen? Nei, det er for tidlig å si – hun er vant med å servere ferskvarer.