Si JA til Facebook

Når Amanda Duesund entrer podiet på Distansehandel Norges Vårsamling 14. mars, bør norske netthandlere spisse ører: Facebook er den perfekte markedsføringskanalen, er hennes budskap.

Dette er det for få norske e-handlere som har fått øynene opp for.

– Så langt er det ikke så mange her i Norge som har funnet en kreativ måte å utnytte Facebook-connect-knappen på. Vi er fortsatt i tidlig fase sammenliknet med hvordan amerikanske annonsører utnytter Facebook, sier Amanda Duesund.

Hun har ett og annet å lære bort. Som Client Partner i Facebook Global Marketing Solutions arbeider hun med annonsører og mediebyråer i Norge, Sverige og Finland. Hun besøker også selskaper for å jobbe sammen med de ansatte og inspirere dem til å tenke på selskapet sitt som et sosialt nettverk. Hun hjelper også med å analysere kampanjeresultater for å finne optimaliserte medieløsninger.

– Det gjelder å bygge en tilstedeværelse på Facebook og å forstå hvordan Facebook-annonsering kan bidra til økt merkevareverdi og ikke minst føre til salg.

– Facebook er den sosiale plattformen der folk bruker mest tid, så vel på data som på mobilen. Det er her bedriftene også bør være. Forskjell i alder mellom ulike kundegrupper er ingen hindring. Tvert om, gjennom Facebook kan enhver bedrift nå sin spesifikke målgruppe, sier Amanda Duesund:

– Hvis du selger barneklær på nett, kan du rette reklamen din mot kvinner i Norge som har barn mellom 0–3 år, og velge å vise en annen annonse til dem som har barn mellom 4–12 år.

– Du kan vise bryllupsannonser til alle kvinner som er forlovet på Facebook. Og skal du selge klær til eldre kan du spesifisere at annonsen bare skal vises de over 60 år – og i Norge vil det si ca. 220 000 mennesker.

– Jeg er overbevist om at selskaper har mye å hente på å tenke i disse baner. Se bare for eksempel på suksessen bak Spotify der vi deler musikk med våre venner, på Netflix der vi deler filmer med våre venner eller på 1-800-Flowers nettbutikk som virkelig utnytter Facebook-plattformen, sier Amanda Duesund.

Hør mer på Vårsamlingen på Soria Moria 14. mars.

• Kunst, kultur, underholdning