Tok farvel og kom igjen

Nettbutikken Efi forlot bransjeorganisasjonen Distansehandel Norge i fjor. Nå er Efi tilbake. Årsaken er 200-kronersregelen for toll- og avgiftsfrie kjøp fra utlandet.

– En heving av denne grensen fra 200 kroner og kanskje helt opp til 1000 kroner, er en mye større trussel mot norske nettbutikker enn det mange har forstått, sier Efis Bjørn Larsen. – Det gjelder for netthandelsbransjen å stå mest mulig samlet. Hvor stor er sannsynligheten for at finansministeren vil lese et brav fra meg kontra om hun får et brev fra Distansehandel Norge? D-handelsforeningens engasjement i denne saken ble helt avgjørende for at Efi igjen vil være medlem.

Han sier han har tillit til at Distansehandel Norge vil fortsette å fronte denne saken, og at han gledelig støtter dette arbeidet med sine kontingentpenger.

– Heves 200-kronersgrensen vil utenlandske nettbutikker kunne selge den nøyaktig samme varen levert på samme måte på døra som det vi gjør, bare at de utenlandske vil være 20 prosent rimeligere. Det kan ikke være vanskelig å forstå at dette vil påføre norske nettbedrifter en stor ulempe, sier Larsen, og viser til EU: Der betales det moms i landet der varen kjøpes.

Efi opererer i en bransje der konkurransen er hard, ikke minst fra nettbedrifter utenfor Norden.

­ Vi har i mer enn 30 år bygd opp en velfundert virksomhet som driver abonnementsalg av forbrukerartikler: Kosttilskudd, hudpleie, barbering, tekstiler og musikk. Vi opererer stort sett i Norden, minus Island, sier Larsen.

Om bakgrunnen for å melde Efi ut av  Distansehandel Norge, sier Larsen: Vi hadde vært medlem i mange år, og deltatt aktivt på møter og konferanser. Så fulgte en tid uten at vi deltok. Noe dypere enn dette stakk ikke beslutningen om å melde oss ut. Desto mer velfundert er vedtaket om å melde oss inn igjen, sier Bjørn Larsen i Efi.

• Juss

Distansehandel Norge er bransjeorganisasjon for E-handlere i Norge, og har etablert og styrer godkjenningsordningen Trygg E-handel. Organisasjonen er bransjens talerør og forbrukernes garantist for seriøs og kundevennlig handel.

Med distansehandel menes alle handelsformer der kjøper og selger ikke møtes fysisk. Organisasjonen ble etablert som Norsk Postordreforening i 1983.

Gerhard Anthun

Pressekontakt daglig leder 911 80 724