Tollpost Globe utfordrer Posten

Tollpost Globe har økt sitt pakkevolum med nær 30 prosent årlig de siste årene. Adm.dir. Robin Olsen vil på Distansehandel Norges vårsamling 14. mars lette på sløret for ambisjonene for kommende femårsperiode.

Ambisjonene er store, ifølge Robin Olsen. Ikke minst skyldes dette suksessen med MyPack-utleveringssystemet som gjør at norske e-handelskunder kan hente sine varer i over 1050 vanlige butikker i Norge. Selskapet har fått solid fotfeste i et marked der Posten var monopolist.

– Våre egne undersøkelser viser at kunder så vel som e-handelsbedrifter og kjøpmenn setter pris på pakkeutlevering i butikk.

Ellos, La Redoute, Komplett og Klingel er noen av nettbutikkene MyPack har avtale med. Stadig flere nettbutikker vil lansere MyPack som et raskere og enklere alternativ til Posten.

– Når kunden bestiller varen, velges det utleveringsstedet som passer best når det gjelder beliggenhet og åpningstider. Straks varen er klar for henting, får kunden beskjed per SMS, epost eller brev, og kan hente og betale for varen i samme kasse som de handler dagligvarene, sier Olsen.

Tall fra Tollpost Globes e-handelsundersøkelse for Norden viser at nordmenn i 2011 brukte hele 22 milliarder kroner på netthandel. Norske menn bruker mest av alle, i snitt ca. 10 000 kroner per mann.

Tollpost Globe eies av PostNord, og er et av Norges tre største transportselskaper. Firmaet sysselsetter nå ca. 1300 medarbeidere inkludert 200 egne sjåfører og 800 innleide sjåfører. Tollpost har 37 avdelinger, og håndterer mer enn 70 000 kolli og 30 000 paller hver eneste dag. Omsetningen er på cirka 3,6 milliarder norske kroner.