David Bowie - Space Oddity 2x 7" singel box set

David Bowie med jubileumsutgivelsen Space Oddity

Som en del av feiringen av 50-års jubileet til David Bowie's første hit følger Parlophone opp Spying Through A Keyhole, Clareville Grove Demos og Mercury Demos samlingene med en meget spesiell dobbel 7" singel av Space Oddity. Den vil inneholde helt nye mikser av Tony Visconti og utgis digitalt og på vinyl 12. juli 2019 - på samme dag som den opprinnelige Space Oddity ble utgitt for 50 år siden.

Space Oddity's 50-års jubileum utgivelse kommer i en boks som inkluderer en tosiders plakat av den originale Space Oddity annonsen og et Ray Stevenson foto tatt av David på scenen under "Save Rave ‘69" konserten på London Palladium 30. november 1969, med et bakteppe som viser en N.A.S.A. astronaut.

Coveret på den originale singelen er et sjeldent Britisk pressebilde som, sammen med den originale Philips trademark labelen, er blitt klarert for denne 50-års jubileums utgivelsen.

Låta ble første gang utgitt som 7" singel 11. juli 1969, og "Space Oddity" var også åpningslåten på David Bowie’s andre studioalbum David Bowie. Inspirert av Stanley Kubrick's film 2001: A Space Odyssey, ble låten svært populær da den ble en uoffisiell låt for Apollo 11’s månelanding som startet fem dager etter at singelen var ute.

Gjennom de siste 50 årene har "Space Oddity" og låtens hovedperson Major Tom blitt en legendarisk innspilling og person blant musikkelskere verden over. Låten ble skrevet som en demo i 1968 og var Bowie’s første hit på begge sider av Atlanteren (Nr. 5 i Storbritannia i 1969, Nr. 1 i 1975 og Nr.15 i USA i 1973). I 2013 ble den tidenes første musikkvideo filmet ute i verdensrommet, laget av den kanadiske astronaut kommandøren Chris Hadfield mens han var på den internasjonale romstasjonen.  Major Tom kom også tilbake i Bowies’s "Ashes to Ashes", "Hallo Spaceboy" og i musikkvideoen til "★”.

Følg David Bowie på Facebook, Instagram og sjekk den offisielle hjemmesiden for oppdateringer.

Single 1

Side A

SPACE ODDITY

(Original Mono Single Edit)

Side B

WILD EYED BOY FROM FREECLOUD

(Original Mono Single Version)

Single 2

Side A

SPACE ODDITY

(2019 Mix - Single Edit)

2019 mix by Tony Visconti, March 2019.

Side B

WILD EYED BOY FROM FREECLOUD

(2019 Mix - Single Version)

2019 mix by Tony Visconti, March 2019.

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Big Beat, Rhino, Parlophone, Fueled by Ramen, Elektra, Roadrunner Records, Because Music og mange flere.