EMI Norden lanserer fan-apper med Spotify

EMI Norden lanserer fan-apper med Spotify

Fem nye artist-apper utviklet i samarbeid med Mobile Backstage, Spotify og EMI er tilgjengelige for nedlasting nå.

I dag ble det annonsert at fem av EMI Music Nordics største artister – deriblant Susanne Sundfør og Morten Abel, har sluppet sine nye globale smartphone-apps i samarbeid med Spotify og den sosiale musikktjenesten Mobile Backstage.

Dette har resultert i en helt ny generasjon fan-apper som tilbyr en innovativ lytteropplevelse ved å la brukere både spille av musikk i en interaktiv kontekst og samtidig streame singler og hele album fra Spotify (Kun Spotify premium-brukere), uten å måtte forlate appen. Dette gir en sømløs brukeropplevelse med en enestående tilgang til musikk.

Den dype integrasjonen med Spotify resulterer i en enklere, men samtidig mer omfattende lytteropplevelse for brukeren, samtidig som hver stream  i appen vil generere inntekter for artisten eller bandet.

Fan-appens funksjoner inkluderer:

·  Stream album og sanger fra Spotify innenfor appens økosystem (for Spotify premium-brukere)

·  Sosiale funksjoner som tillater fans å kommunisere med hverandre og artister til å dele sine erfraringer

·  Send en privat melding til artist/ bandmedlem med tekst, audio eller video-melding

·  Artist/ band profiler

·  Tilgang og mulighet til å rangere artist/ bands oppdateringer inkludert bilder, videoklipp og tekst.

·  Integrert innhold fra Twitter og Facebook

·  Se turnélister og kjøp billetter

·  iTunes Music Store integrasjon

Appene er nå tilgjengelig for nedlasting fra iTunes app store og vil gi fans tilgang til full katalog fra hver artist, som enkelt kan streames ved et klikk samtidig som appens funksjoner er tilgjengelig.

Andre Nordiske artister som sluppet samme app: Alina Devecerski (SE), Magnus Uggla (SE) og Christopher (DK).

Will Hope (Director of Label Relations, Spotify) forklarer: ”Det er fantasktisk å se hvordan Spotifys API er med på å skape helt nye, spennende musikkbaserte miljøer, som hjelper musikkelskere å engasjere seg med sine favorittartister og samtidig gjøre dette sammen med fans som deler deres lidenskap.”

Paul Sonkamble (Head of Innovation & Insight, EMI Music Nordic) legger til:

”Vi har samarbeidet med fem spesielle artister, hvor fansen verdsetter å konsumere musikken portabelt og samtidig ønsker å være nær og koblet opp mot artisten gjennom sosiale medier. Ved å samarbeide med Mobile Backstage og Spotify, to enestående digitale innovatører, har vi skapt fem apper som gjør det mulig for artister å kommunisere og samhandle med sine fans som aldri før, samtidig som vi gir fans en overflod av måter koble seg opp mot fanmiljøet og muligheter til å fordype seg i sine favoritt-artisters musikk.”

-Slutt-

For ytteligere informasjon:
Strategy & Insight Manager
EMI Music Norway
Bjorn.reinfjell@emimusic.com

EMI er ett av verdens største og eldste plateselskaper.

Blant våre internasjonale artister finner du The Beatles, Pink Floyd, David Bowie, Katy Perry, Robyn, Coldplay, David Guetta, Swedish House Mafia, Roxette, Kim Larsen, Tinie Tempah, Adam Tensta, Alice In Chains, LCD Soundsystem, Deadmau5, The Kooks, 30 Seconds To Mars, Jane’s Addiction, Kate Bush, Peter Gabriel, Rise To Remain, Iron Maiden m.fl. Blant våre norske artister finner du, Åge Aleksandersen, Susanne Sundfør, Marit Larsen, Henning Kvitnes, Hellbillies, Frida Amundsen, Lars Haavard Haugen, Madrugada, Dumdum Boys, Morten Abel, Halvdan Sivertsen m.fl