Foto: Marthe A. Vannebo

Gratulerer med 70-årsdagen, Åge!

På sin egen 70-årsdag slipper Åge Aleksandersen en gammel klassiker i ny drakt. «Skin sola» er en kjent tittel for de fleste som kjenner Åges verk. Først utgitt på albumet «RAMP» i 1980 og siden har den vært med trønderrockeren på utallige konserter i ulike former.

Ifølge Åge selv har låten likevel aldri vært så original som den som nå blir sluppet i dag. Det takker han Ingebjørg Bratland, som er med på nyinnspillingen av «Skin sola» for.

• -Jeg fikk en mail fra Ingebjørg for et par år siden. Der stod det ”dette er en veldig fin sang” og så var det med et vedlegg da.

Vedlegget var selvfølgelig Åges egen «Skin sola».

• -Da jeg først hørte hennes versjon tenkte jeg at det er sånn den skal være.

Og sånn har den nå altså blitt.

I tillegg til gjesten fra Vinje i Telemark har Åge fått selskap av Trondheimssolistene som bidrar til at låten får et helt nytt særpreg. . Og som Åge selv sier:

• -De får det til å låte råstilig! Jeg er takknemlig for å få med meg artister som løfter låta, og som gjerne stiller opp. Sånn sett er det jo ikke så verst å bli 70.

Det er ikke bare singelslipp som skal markere at Åge Aleksandersen runder 70 år. Når man har brukt halvparten av livet sitt på å lage album som har solgt til gull og platina, skulle det bare mangle at man også får en gullkantet feiring.

Det fikk Åge, i trøndermusikkens storstue Rockheim tidligere i vinter. En helaften fylt av historier, heder og trønderrock, med besøk og innslag av venner fra et langt liv i musikken. Kvelden kan du se på NRK1 lørdag 23. mars, og der får du også se Åge og Ingebjørg framføre «Skin sola» sammen. Et samarbeid 70-åringen selv er stolt og glad for å endelig kunne dele med andre!

• -Dette er en bursdagsgave til meg selv!

Andre medvirkende på albumet er:

Amund Storløkken Åse, vibrafon

Skjalg Raaen, pedal steel pluss

Andreas Aase, gitar,weisenborn og dobro

Låten er produsert av Bjørn Næssjø

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Big Beat, Rhino, Parlophone, Fueled by Ramen, Elektra, Roadrunner Records, Because Music og mange flere.