Green Day - Father Of All... (artwork)

Green Day annonserer album og slipper singel

10. september 2019 (LA) – fire ganger Grammy-prisvinnende og Rock and Roll Hall of Fame- innlemmede Green Day slipper den nye singelen "Father Of All...", som er tittelsporet til deres kommende trettende studioalbum ved samme navn, ute 7. februar 2020 via Reprise/Warner Records.

Rockeikonene annonserte i dag at de vil ta fatt på en verdensomspennende stadionturné med Fall Out Boy og Weezer. The Hella Mega Tour presentert av Harley-Davidson sparkes i gang 13. juni i Paris og inkluderer byer i Europa, Storbritannia og Nord-Amerika. I tillegg vil Green Day spille en rekke solokonserter rundt om i Europa og Asia, og i den forbindelse gjester Green Day Ålesund og Color Line Stadion for første gang 31. mai 2020. Billetter i salg via Tikkio fredag 20. september kl. 10:00

Green Day ble etablert i 1986 i Berkeley, California og er et av mest suksessfulle band noensinne, med mer enn 70 millioner plater solgt på verdensbasis og 10 milliarder akkumulerte lyd/video strømminger. Gjennombruddsalbumet Dookie fra 1994 solgte mer enn 10 millioner eksemplarer, oppnådde diamant status, og regnes av mange å være utgivelsen som klarte å popularisere og ta tilbake en allmenn interesse for punk rock, og satte i gang et karrierelangt løp av #1 hit singler.

Entertainment Weekly kaller Green Day, «Det mest innflytelsesrike bandet i sin generasjon», samtidig som Rolling Stone bekrefter at «Green Day har inspirert flere unge band til å etablere seg enn noen annen andre etter KISS, og det ser ikke ut til å endre seg med det første.»

I 2004 slapp Green Day rockeoperaen American Idiot som fanget nasjonens oppmerksomhet, og solgte mer enn 7 millioner eksemplarer i USA alene og sørget for Grammy-pris i kategorien «Best Rock Album». Mojo erklærte «Det er spennende materiale, det er denne type album som setter nye parametere for hva som er mulig for et punk rock’n’roll band i det 21. århundret.» I 2010 kom teateradapsjonen av American Idiot til Broadway som ble en kommersiell og kritikerrost suksess.

Lytt til "Father Of All..." her og forhåndsbestill albumet på vinyl her og CD her

Erling Midtstue

Catalog and Label Manager +47 94 88 85 58