Henning Kvitnes - For sånne som oss artwork

Henning Kvitnes samling endelig på vinyl

Endelig slippes den bunnsolide Henning Kvitens-samlingen For sånne som oss på vinyl i dag.

Med 19 låter viser For sånne som oss sangeren og låtskriveren Henning Kvitnes i all hans prakt. Platen ble opprinnelig utgitt på CD i 2010 og er endelig gjort tilgjengelig på dobbel vinyl.

For sånne som oss tar opp tråden der Hennings foregående samleplate På godt norsk fra 2003 slutter. Tittelen På godt norsk ble benyttet av den enkle grunn at han i 1995 – en gang for alle – bestemte seg for kun å skrive sanger på norsk etter at engelsk hadde vært hans foretrukne språk fra han debuterte med bandet The Young Lords i 1980. Alle plater siden – med bandene Saturday Cowboys, Next Step og Little Eden, samt soloalbumet Postcards From Life– hadde vært på engelsk. Han hadde gjort et unntak med den fine platen Veien hjem i 1991, men det var først med Godt vann i 1995 at den endelige beslutningen ble tatt.

Selv om Henning hadde opplevd en viss suksess tidligere, ikke minst med bandet Little Eden, var det som soloartist med norske tekster det virkelig løsnet. Det er neppe mer mystisk enn at publikum i det store og hele responderer på en annen måte til sanger på eget morsmål. Henning skrev utmerkede engelskspråklige tekster, men på norsk har han en helt annen gjennomslagskraft.

For sånne som oss samler 19 eksempler på nøyaktig hvor virkningsfull den kraften er. Mer presist er 17 av tekstene i bunn og grunn hans egne. «Guttær» er Steve Earles «Pilgrim» på haldensk, mens Hennings danske kompis og kollega Poul Krebs er mannen bak «Sånne som oss» som har gitt samlingen tittel. Like fullt har begge sangene vært gjennom «Kvitnes-kverna» og er følgelig favoritter i det som med årene er blitt en meget imponerende katalog med fine sanger.

«Har blitt jula og banka, kalt fattigmanns-Bruce», synger Henning i sangen «Roadkill (Mat for kråker)» om turnélivets mange ups and downs. Ingen kan kalle Henning Kvitnes fattigmanns-Bruce lenger, om det noen gang har vært gangbart. Han er en artist som står fjellstøtt på egne ben og egen karriere, og som av åpenbare årsaker er blitt en norsk nasjonalskatt.

For sånne som oss inneholder sanger fra platene Bare vente litt på sjelen (2004), Ut av veggen (2006), Stemmer i gresset (2007), Tid for latskap (2009) og samarbeidsplaten Den gamle veien med Jonas Fjeld (også 2009). Med på lasset er også tre sanger laget spesielt for denne samlingen; «Sommarnatt i Bohuslän» som er en nydelig duett med svenske Sofia Karlsson, «Hvem var jeg for deg» og «Vinter i Baluba».

Sanger som «Savoy Hotel», «Na-na-na… i himmelen inn», «Ut av veggen», «Kom igjen, kællær», «Hver gang jeg så en stjerne falt», «Tid for latskap» er bare noen av de mange gode forklaringene på Hennings popularitet. Med elegant penneføring setter han ord på tilværelsen vi mennesker fører, i den grad at de fleste vil kjenne seg igjen. Henning finner storhet i de små tingene, som å se sola stå opp. På «Ut å vekke sola» får han hjelp av et stjernelag bestående av Hellbillies-vokalist Aslag Haugen, Jonas Fjeld og avdøde Hilde Heltberg. Det er ikke mange sommerlåter på norsk som er så gode som denne.

Etter den opprinnelige CD-utgivelsen av For sånne som oss har Henning sluppet fire plater, hvorav en juleplate sammen med Koret på Botsen, Bortkomne julestjerner (2010). Ingen tid å miste kom i 2012, Jada, vi elsker…i 2014, og da Henning fylte 60 tidligere i høst markerte han det med utgivelsen av det fine albumet 60 runder rundt sola. Ingenting ved den platen tyder på at han har tenkt å gi seg med det første, men her og nå handler det altså om For sånne som oss. Det er 19 ganger vintage Kvitnes og det på hans aller beste.

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Big Beat, Rhino, Parlophone, Fueled by Ramen, Elektra, Roadrunner Records, Because Music og mange flere.

Pressekontakt Nordic Marketing Coordinator International Rep 47611556