Honningbarna med nytt album

Honningbarna med nytt album

Honningbarna har kapret superprodusent og slipper nytt album i mars.

Bandet har brukt det siste året på konserter, skriving av nytt materiale og en del jobber utenlands. Den talentfulle gjengen fra Kristiansand tok landet med storm da de vant både juryen og seernes hjerter i P3s Urørt-finale i 2011, og fulgte opp med albumet La alarmane gå, som de vant Spellemann for i kategorien rock.

Siden debutalbumet har de spilt konserter i Nederland, England, Skottland, Irland, Sverige, Tyskland, Danmark og Island. I skrivende stund har de holdt 180 konserter siden første på Blå i mai 2010, som gjør dem til et av Norges mest hardtarbeidende turnéband. De fortsetter nærmest ufortrødent turneringen til neste plate, kun avbrutt av en kort, intens studioperiode med selveste Pelle Gunnerfeldt. Pelle Gunnerfeldt har tidligere produsert musikk for band som Refused, Deportees, Mando Diao og Moneybrother. I tillegg spilte han selv i bandet Fireside.

Vokalist Edvard Valberg ser frem til å gå i studio.

- Vi har pleid å kvie oss litt for hele studiogreiene siden vi synes Honningbarna heller handler om livekonserter enn innspillinger. Men nå når vi har fått med en så aldeles dyktig fyr som Pelle, da virker det hele ganske lovende. Pelle har produsert to av de egentlig ganske få bandene vi alle liker i Honningbarna - Ghost of a thousand og heltene i The Hives. Vi har hatt tid til å skrive ei plate nesten ferdig også allerede innimellom alle konsertene, så nå gleder vi oss bare.

Produsenten ser også frem til samarbeidet;
- Honningbarna is a great - maybe the only one - rock'n roll band in a dying genre. The blazing guitars, furious boy choir, Edward's patronizing while waving around with his stick like Harry Potter's evil twin - ...truly is a bliss to take in. Loud.

I anledning nytt album har de også signert med EMI Music Norway.

- Vi landet tilslutt på EMI fordi de hadde den riktige kombinasjonen av entusiasme for prosjektet sammen med å kunne tilby moderne, digitale verktøy som gjør det mulig for teamet rundt Honningbarna å gjøre jobben sin ennå bedre. Like viktig er at EMI er med på vårt ønske om å gi ut platen i hele Norden samtidig. Med tanke på Honningbarnas posisjon i regionen nå er dette perfekt for oss, og det virker som både EMI og vi er helt på linje i tenkningen om at Norden generelt bør sees på og behandles mer som ett marked av en fornuftig størrelse, enn splittet opp i flere små, sier manager Louis Holbrook.

A&R i EMI, Jarle Savio, har lenge ønsket å signere bandet.
- Siden vi så Honningbarna for første gang og senere igjen på by:Larm for et par år siden har vi ønsket å jobbe med dem. Det er deilig når ønsker går i oppfyllelse.

Foto: Jens Andreas Schanche (fra konsert i Asker september 2012)

Promokontakt: charlotte.oqvist@emimusic.com
Produktsjef: silje.larsen.borgan@emimusic.com

EMI er ett av verdens største og eldste plateselskaper.

Blant våre internasjonale artister finner du The Beatles, Pink Floyd, David Bowie, Katy Perry, Robyn, Coldplay, David Guetta, Swedish House Mafia, Roxette, Kim Larsen, Tinie Tempah, Adam Tensta, Alice In Chains, LCD Soundsystem, Deadmau5, The Kooks, 30 Seconds To Mars, Jane’s Addiction, Kate Bush, Peter Gabriel, Rise To Remain, Iron Maiden m.fl. Blant våre norske artister finner du, Åge Aleksandersen, Susanne Sundfør, Marit Larsen, Henning Kvitnes, Hellbillies, Frida Amundsen, Lars Haavard Haugen, Madrugada, Dumdum Boys, Morten Abel, Halvdan Sivertsen m.fl